[openstandaarden] Xlweb: Vermaledijde bron des onheil

Wouter Vanden Hove Wouter.Vanden.Hove at pandora.be
Mon Jul 15 03:44:34 CEST 2002

Ugh,

Een paar weken geleden was er iemand die opmerkte dat de site van
http://www.autosticker.be ontoegankelijk was voor non-IE-browsers.
Blijkbaar was dat geen onafhankelijk en alleenstaand geval, ik heb net
ontdekt dat die site gemaakt is door http://www.xlweb.be/ "Partners in
E-merchandising".

ALLE webshops die deze mensen creëren worden systematisch voor
non-IE-browsers geblokkeerd met de melding:
"Deze website is wegens veiligheidsredenen niet zichtbaar met Netscape
Navigator...Gebruik of download Microsoft Internet Explorer om deze
website te bezoeken."
Zie http://www.xlweb.be/general/browser/browser.html
Alleszins een paginaatje dat niet zou misstaan in een galerij "Worst
examples".

Wat bedoelen ze eigenlijk met "Deze website is wegens veiligheidsredenen
niet zichtbaar met Netscape Navigator"?

	1) Bedoelen ze: "Pas op! Als u Netscape gebruikt zullen wij van
bepaalde Netscape-vulnerabilities gebruik maken om uw systeem te kraken.
Daar wij ons personeel niet vertrouwen om aan dergelijke misdrijven te
weerstaan, blokkeren wij maar op voorhand uw browser."?

	2) Of bedoelen ze soms: "Help! Wij zijn kwetsbaar voor aanvallers die
Netscape gebruiken. Daarom mag je geen Netscape gebruiken op onze
site."?

Ik vind het in elk geval een hilarische boodschap, zeldzaam in zijn
stupiditeit.

Dat zijn tesamen zo'n 20 ontoegankelijke webshops (and growing).
Ik denk niet dat de meeste van hun klanten weten dat er geblokkeerd
wordt, en ik kan me moeilijk inbeelden dat ze erg daar gelukkig mee
zijn, zeker niet als ze daardoor in het negatief spotlicht dreigen
gesteld te worden.

Ik denk dat er wel een nieuw dossiertje geopend kan worden.

Niet alleen XLweb gaat zwaar in de fout, ook al hun klanten die er
blijkbaar geen probleem van maken, of mischien erger nog, er geen weet
hebben van problemen.

In praktijk denk ik dat we hen redelijk snel zullen kunnen overhalen om
deze blokkage van alle non-IE-browsers op te heffen. Gezien de
bekendheid van sommige van hun klanten en de omvang van de zaak, lijkt
me dit een zeer goed voorbeeld om vooraf uitvoerig te documenteren:
screenshots met allerhande browsers vóór hun correctie, met de
foutmelding, en met de truc van de vervalste headers die waarschijnlijk
een gewone website tonen, en reacties van de verschillende individuele
partijen vóór en ná: hun klanten, non-IE-bezoekers, XLweb zelf).

How do we proceed?

Ik heb voorlopig nog geen geen mails verstuurd, behalve deze.
Misschien is het beter te wachten met het mailen naar XLweb en eerst een
publiekelijke webpagina vol screenshots aan te maken om daarna naar te
mailen naar de klanten van XLweb en te vragen naar een reactie daarop.
Wisten zij daarvan, gaan zij ermee akkoord, gaan ze hun beklag doen
daarover?
Het zou interessant zijn om te zien of dat alleen al de blokkage bij
XLweb kan opheffen doordat die klanten gaan reclameren zonder onze
directe tussenkomst.

Om tot een mentaliteitswijziging te komen, moeten wij anderen bewust
maken in plaats van problemen geniepelijk opgelost te krijgen zonder dat
de meerderheid van de mensen ooit beseft heeft dat er überhaupt een
probleem was. En wij moeten andere mensen aanzetten om te mailen naar
verantwoordelijken van probleemwebsites, om zo tot een uitdijend effect
te komen. Dit kan een test zijn om te zien of Xlweb zich gaat aanpassen
onder druk van hun klanten.

Groeten,
Wouter Vanden Hove

PS: Opera laten identificeren als IE geeft geen problemen?
Als je die gegenereerde pagina's bekijkt in Mozilla e.d. levert dat
problemen?

PPS: Ik heb me geamuseerd met het opzoeken van de shops-links op de
websites van alle vermelde Xlweb-klanten:

Planet Internet :  Planet Webshop,
http://www.shoppingplanet.be/nl/index.html
rechtermenu, klik "webgoodies" en "lettershop"

Mine Webshop,
http://www.mine.be/nl/
onderaan rechts, klik op "buy"

Sport24 Fanshop
http://www.sportplanet.be/
rechtermenu, klik "fanshop"

P-Magazine : Merchandisingshop
http://www.p-magazine.com/
klik links in het menu "Pshop"

Lipton Ice Tea Nederland : Beach-wear shop
http://www.liptonice.nl
Geen shop gevonden.

Dancing Illusion :  Merchandisingshop
http://www.illusion.be/
menu bovenaan klik "merchandising"

Dancing Carré : Merchandisingshop
http://www.carre.be
"Thank you for visiting and do come again."
Ik wordt al weggestuurd voor ik een pagina gezien heb.
Site is ontoegankelijk.

Dancing Rio Club :  Merchandisingshop
http://www.rioclub.be
menu boven, klik "webshop",
en dan "Klik hier om onze webshop binnen te gaan"

Rebel.be :  Kledingshop
http://www.rebel.be/default2.asp
links in het menu: klik online shop

Spillie
http://www.spillie.pi.be/spillie4.htm
"klik om naar de shop te gaan"

Technofeesten Kozzmozz :  Merchandisingshop
www.kozzmozz.com
linkermenu, klik "shop", klik "here to buy" in hoofdframe

Datingwebsite Asl.to :  Merchandisingshop
http://www.asl.to/
rechterkant, onder news "klik hier"

Technofeesten Atmosphere° :  Merchandisingshop
Geen site gevonden
http://www.xlweb.be/atmosphereshop

Bert Beckers :  Gaga Shirts shop
http://www.gaga.be/
Volledig geblokkeerd

Go2.be :  Merchandisingshop
http://www.go2.be/
linkermenu klik "geschenken shop"
dit leidt naar http://www.go2shop.be/  maar deze lijkt buiten werking

http://www.jim.be/
Mijn flash-player is goed genoeg om een pop-up te kunnen lanceren, maar
blijkbaar niet goed genoeg om de hoofdpagina weer te geven. Site is voor
mij ontoegankelijk.

9maand.com :  Babyshop
http://www.9maand.com/
bovenaan linkerkant in het menu, klik shop

4FM
www.4fm.be
Geen shop gezien. Nog niet gelanceerd?

Dit zijn nog twee eigen projecten van XLWeb.com, uiteraard ook
ontoegankelijk:
http://www.lettershop.be/
http://www.autosticker.be/