[openstandaarden] Online banking

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Tue Jul 30 17:41:35 CEST 2002

Gegroet,

On Tue, 30 Jul 2002, Dominique Devriese wrote:
> Al deze problemen ontstaan omdat alle banken elk hun eigen systeem
> opzetten.  M.i. zou een perfecte oplossing bestaan in een open
> protocol voor online banking.  Dit zou vele problemen oplossen.

Wel; er zijn bepaalde banken die zich toch enigzinds aan standaarden.

Ik heb hier (o.a.) een telebanking-dienst van de post. Er bestaan twee
systemen: een 'DOS' systeem en één 'windows' systeem.

Indien men echter een beetje verder kijkt dan de 'gewone' documentatie;
dan staat er daar ook bij hoe je hun soft kunt 'koppelen' aan andere
software.

Er staat geen beschrijving van het fysische communicatie-protocol:; of hoe
de transacties echt gebeuren; maar er staat wel hoe de 'invoer' en
'uitvoer' bestanden kunnen gebruikt worden.
Uit een beetje opzoekwerk; blijkt dat het formaat in het 'standaard
interbancair formaat is' (die o.a. ook gebruikt wordt voor toepassingen op
ISABEL).

Nu; voor de bank van de post; zou het dus eigenlijk mogelijk zijn om een
soort 'plugin' te schrijven tussen 'GNUmoney' en het standaard-ISABEL
formaat.
Voor de "communicatie' heb je dan wel nog het DOS-programma'tje nodig;
maar dat vind ik -op zich- geen probleem; omdat je dat kunt draaien in een
unix dos-emulatie ("dosemu" of "dosbox"; dacht ik).

Ik dacht trouwens dat je dat kunt gebruiken op een niet-intel box; via een
i386-emulator.

Trouwens; een andere piste is gebruik te maken van de mogelijkheid om de
telebanking-applicaties van de belgische banken te doen samenwerken met
quicken of MSmoney; omdat -van daaruit- de stap naar (bv.) GNUmoney te
kunnen zetten.

Cheerio! Kr. Bonne.