[openstandaarden] Possible Target: http://www.canvas.be

Tijl Vercaemer tvercaem at eduserv.rug.ac.be
Sat Jun 1 20:01:27 CEST 2002

On Sat, 1 Jun 2002, Andy Goossens wrote:

[KNIP]
> "De webpagina waarop de hyperlink staat, moet volledig verdwijnen"? Huh, een
> hyperlink zetten op een niet bestaande pagina. Kan dat?

Ze bedoelen dat ze niet in een frame binnen een andere site willen staan,
maar een volledig browser venster voor de canvas site alleen willen.

> Buiten die rare kronkel die ik al vermeld had: Hebben ze zo het recht om
> "deep-linking" te verbieden? Ik weet dat er (een jaar geleden ofzo) een
> rechtzaak was ivm deep-linking. De rechter heeft toen een wijs besluit
> genomen dat dit soort links wel toegelaten zijn. Het internet zou raar
> aanvoelen zonder deep-links.

Was die rechtzaak niet in Nederland tegen kranten.com?  Daar heeft
kranten.com inderdaad gelijk gekregen.  Maar ik heb een tijdje geleden
eens een mailtje gestuurd na dat ik een advertentie gezien had van
een vereniging van kranten en tijdschriften, waarin zij stelden dat
dieplinken een inbreuk was op het copyright.
Ik vroeg hen waar ze dat vandaan haalden (en verwees naar de kranten.com
zaak) en of ze van plan waren om google, en alle andere zoeksites voor de
rechtbank te dagen omdat die zonder toestemming teksten opnemen in hun
database, en dieplinken leggen.
In het antwoord beweerden zij dat in Frankrijk de rechter zich al tegen
dieplinken uitgesproken had, maar dat er in Belgie nog geen rechtzaken
geweest waren.  Maar volgens hen lijkt de Belgische wetgeving nogal op de
Franse en zou een Belgische rechter dieplinken ook veroordelen.
Op mijn vraag over google reageerden ze niet, ook concrete informatie over
op welke zaken in Frankrijk zij zich baseren, en over de Belgische
wetgeving ivm dieplinken gaven ze niet.
Ik heb hen dan gevraagd of ze, als ze je verplichten langs
de openingspagina van een site te gaan, ze me dan ook voor de rechtbank
zouden slepen als ik liever eerst het laatste blad van m'n krant lees voor
ik de voorpagina bekijk, maar ik heb nooit een antwoord gekregen ;-)

> En toestemming vragen om een link te mogen plaatsen, wat is dat nu weer? Wat
> verstaan ze onder die "andere hyperlinks"? Als iedereen toestemming moet
> vragen om een link op een site te zetten, wat blijft er dan van het "internet
> idee" over?

Niets, maar daar liggen ze niet wakker van bij de vrt, als er maar
niemand aan hun heilig copyright raakt. :-(

Tijl