[openstandaarden] banken en browsers - een moeilijke combinatie

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Tue Jun 4 02:01:59 CEST 2002

Hallo iedereen,

Het zal alvast geen verrassing meer zijn dat websites van banken en dan vooral
de online-banking activiteiten problemen opleveren voor niet IE browsers. De
banken zullen dat "niet toelaten van onveilige browsers te gebruiken" noemen,
anderen "het gebruiken van browser specifieke code".

Vele websites zijn gebouwd om minder gebruikte browsers gewoon niet toe te
laten. Maar volgens mij beslist de eindgebruiker nog steeds welke sites hij
zal betreden met zijn browser en welke hij zal laten links liggen omdat de
site hem niet aanstaat. Browsers kunnen bugs bevatten waardoor een bepaalde
site niet correct kan weergegeven worden, maar zo'n browsers mogen in geen
enkel geval geweerd worden.

Als iemand zo'n site zou tegenkomen die bepaalde browsers op 1 of andere
manier willen tegenhouden, dan kan je beter direct een mail sturen naar de
webmaster.

Bon, ik ben aan het afwijken... wat ik dus wou zeggen: Deze pagina
(http://www.starnix.com/b-n-b.html#Belgium) bevat een lijst websites van
banken en hoe goed verschillende browsers die verteren. Als je toevallig een
online-banking account hebt, kan je even de moeite doen om te testen of de
site correct wordt getoond in een aantal browsers? En als het nog even kan
mag je de maintainer van die pagina op de hoogte brengen van je bevindingen.
Na een verloop van tijd krijgen we dan meer info over bepaalde websites die
"moeilijk doen" en dan kunnen we die daarover aanpakken. Het bijhouden van
nota's met enkele zaken waar de browsers het moeilijk mee hebben, kan ook
helpen als we de webmaster later op de hoogte gaan brengen.

Voor Konqueror gebruikers is er trouwens ook een andere pagina beschikbaar:
http://home.in.tum.de/~strutyns/banking.php

Nota: ik zal deze oproep ook lanceren op bcol...
Reacties? Opmerkingen? Of gewoon testen dat je nog mail kan sturen? De reply
toets is je vriend :-)
--
Andy Goossens -- andygoossens at pandora dot be

"Use the Source, Luke..."