[openstandaarden] Nieuw dossier?

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Tue Jun 4 10:56:02 CEST 2002

Gegroet,

On Tue, 4 Jun 2002, Johan Vervloet wrote:
> Ik denk dat het gebruik van de `print screen' toets niet zo'n groot
> probleem kan zijn.
Weet ik; en elk systeem is wel -via één of andere manier- te omzeilen en
dan heb je eigenlijk een 'tweede generatie' copie.
Indien je deze site bv. gedaan had via een animated gif, movion jpeg of
ik weet niet wat (dan PNG animaties aan?); dan had je dat zelfs niet nodig
gehad. Maar daar gaat het eigenlijk niet echt over.

Wat ik wil aanmerken is dat 'copieer-beveiligingen' voor bepaalde
bedrijven wel degelijk belangrijk zijn. En, veel 'open' programma's is dat
eigenlijk niet echt een prioriteit. Daar hebben 'gesloten' software
(vooral door de onderliggende 'cultuur' van gesloten bedrijven) meer
ervaring mee.

Nu; voor alle duidelijkheid. Ik ga niet akkoord met de stelling dat enkel
'gesloten' software goede kopieerbeveiling heeft. Kijk naar PDF. Zowel de
gesloten 'acroread' als de open 'xpdf' ondersteunen bv. de optie om te
zorgen dat een document niet kan afgedrukt of gewijzigd worden.

Maar het is wel een argument (in bepaalde milieus) voor gesloten software.
Dan moet -volgens mij- de 'open' software er maar voor zorgen dat ze
zoiets ook ondersteunen.

Cheerio! Kr. Bonne.