[openstandaarden] Nieuw dossier?

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Jun 4 13:48:03 CEST 2002

On Tue, Jun 04, 2002 at 11:56:25AM +0200, Kristoff Bonne wrote:
> Gegroet,

> Wel; het spijt me om te zeggen; maar hier kan ik de webmaster enkel maar
> gelijk geven.
>
> Het is natuurlijk zijn (of haar) fout niet; want het zijn de
> platenmaatschappijen die zo staan op hun 'kopieer-rechten' en alles dat
> met 'merchandising' te maken heeft; en niet Rock Werchter of de firma die
> de website ontwikkeld.
> Maar, voor sommige firma's IS dat nu eenmaal belangrijk.

Ik vind niet dat een webmaster die flash gebruikt als kopieerbeveiliging
(net zoals allerlei duistere javascript-toestanden die de HTML-source
verduisteren) gelijk heeft.

Er bestaat nog altijd zoiets als intellectueel eigendomsrecht, dus in
principe kan de webmaster alle kopieerders vervolgen. In de praktijk is
dat misschien niet zo haalbaar, maar ik vraag me eigenlijk af wat er dan
wel aan een site te kopiëren valt.

- De inhoud? Wie gaat er nu nog een Werchter organiseren?

- De opmaak? Ik vraag me altijd af of dat nu zo iets uniek is. Ik kan me
zo niet direct een belangrijke site voor de geest halen waarbij de
opmaak echt heel belangrijk is en waarbij een andere site die evt. zou
overnemen.

- Het dynamische deel (scripting)? Dat deel krijg je als gewone bezoeker
toch niet te zien?

Alle trucjes die uitgehaald worden om webpagina's te beveiligen te
kopies zijn imho totaal in tegenstrijd met het principe van het web: je
publiceert een document en dat kan iedereen raadplegen.

Maar ik denk dat op dat gebied het probleem bij de mentaliteit van veel
webdesigners ligt: het uiterlijk primeert al te veel op de inhoud.
Misschien kunnen we in een later stadium proberen de docenten van
cursussen "webdesign"  proberen te bereiken met een informatiebundeltje
of zo.

mvg

Dieter