[openstandaarden] Nieuw dossier?

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Tue Jun 4 14:26:24 CEST 2002

On Tuesday 04 June 2002 08:53, Kristoff Bonne wrote:

> Even advokaat van de duivel spreken. ;-)
> Flash heeft wel het voordeel dat je de foto's niet "zomaar" kunt kopieren.
> En op foto's staan nogal vaak allerlei rechten; e.d.

Laat me even hier komaf mee maken. Een Flash bestandje dat je uiteindelijk op
een website zet, kan je terug importen in de Flash ontwikkelomgeving. Je
verliest wel enkele zaken, maar alle frames die je te zien krijgt zijn nog
aanwezig en je kan die zelfs nog aanpassen.

Sommige Flash bestanden zijn echter beveiligd tegen importeren. Daarmee willen
de designer voorkomen dat hun creatie wordt "geript". Ik heb een hele tijd
geleden me daar ook eens mee bezig gehouden en ik ben tot een opmerkelijke
conclusie gekomen: Een beveiligd Flash'ke heeft zeer weinig verschil met een
onbeschermde. Wat is die beveiliging dan? 2 bytes! Geen encryptie, de
beveiligde Flash animatie heeft gewoon 2 bytes meer in lengte! Ik ben met een
hex-editor even die bytes gaan wegnemen en hupla, je kon gewoon alles
importeren. Dat noem ik geen beveiliging... In totaal had er ik maximum 5
minuten voor nodig om dat te analyseren en te omzeilen.

Nota: als ik me nog goed herinner was dat versie 4, latere versies geven
mogelijk andere resultaten. Ik heb het toen alleen maar getest met enkele
eigen test-projectjes die ik even daarvoor had gemaakt.

--
Andy Goossens -- andygoossens at pandora dot be

"Use the Source, Luke..."