[openstandaarden] introducing Kristoff Bonne

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Fri Jun 7 08:40:31 CEST 2002

Gegroet,

Alléé. Dit is de eerst mailing-list waar men blijkbaar geacht wordt om
zichzelf voor-te-stellen. Dan ook maar eens doen.

Kristoff Bonne; geboren in 1968 in Brugge; maar nu wonende in Bredene
("brèninge" uitgesproken door de lokale bevolking).
Ik werk in Brussel in belgacom (ANS/ROC/TEX/ECD voor de liefhebbers
van vakjes; ANS = backbone netwerk, ROC = Remote Operations, TEX/ECD =
technical expertice/Data); maar -gelukkig- werk ik (ongeveer) twee dagen
per week thuis via teleworking.

Ik ben netwerk-beheerder voor de IP, IP-VPN netwerk; waar wij allerlei
'support' geven voor de andere groepen binnen belgacom. Wij "doen" dus
vrij veel: gaande van "gewone" IP en IP-VPN/MPLS netwerken, dailup, ADSL
IP-multicasting, IPv6, internet-over-satellite, IPsec, caching,
Voice-over-IP, firewalling/security, tot -soms- applicatie-niveau
(zoals streaming; vooral als er een directe impact is van de applicatie op
het netwerk).

Daarnaast doen wij -alhoewel dat dat niet strikt onder onze jobdescription
valt- ook nog een deel 'network monitoring tools'; maar vooral voor eigen
gebruik.
Daarvoor werken wij bijna uitsluitend onder unix; en dan vooral solaris;
alhoewel ik ook een aantal linux-, freebsd-, openbsd-machines staan heb.
Programmatie gebeurd (in mijn geval) meestal in 'high level' talen;
meestal perl en bash.

Mijn eerste ervaring met linux was in ... euh ... 1992 of 1993, toen een
vriend van me linux gedownload had (toen nog 3 floppies) van compuserve.
Het startende krijgen van de 3c503 ethernet-kaart was toen reeds een heel
grote belevenis! ;-)

Ondertussen zijn ook verschillende BSDs al eens uitgeprobeerd (ik gebruik
openbsd o.a. als IPv6-router; vooral voor plaatsen waar je een machine
rechtstreeks op de backbone staan hebt, dus zonder firewall), net als
linux op sparc. De GNU Hurd staat bij nog eens op het verlanglijstje.
Thuis heb ik nog een imac voor mijn (nu 5 jaar oude) dochtertje en mijn
vrouw.

Ander dingen die me interesseren (wat wil zeggen 'volg van op afstand') is
telecommunicatie in het algemeen (ik ben radio-amateur), digitale radio en
TV en satelliet-radio en TV. Andere dingen (die daar eigenlijk wel mee te
maken heeft) zijn audio-codecs.

Inzake 'open standaarden' ben ik zeker niet zo 'strikt' als sommige andere
personen hier. Ik kom uit de telecom-wereld; dus ik ben maar al-te-goed
bewust van de waarde van standaarden; maar ik ben -op dat vlak- een beetje
meer gematigd.

Zo; dat was het dan ongeveer. Zijn er vragen; stel ze maar!

Cheerio! Kr. Bonne.