[openstandaarden] informatie

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Fri Jun 7 14:18:46 CEST 2002

On Fri, 7 Jun 2002, Frank Van Damme wrote:

> Verdient toch wat uitbreiding denk ik. Een kleine denkoefening: veronderstel,
> er bestaat een spreadsheat programma, dat we voor het gemak even Gnumeric
> noemen. Het wordt door nog geen halve % van de consumentenmarkt gebruikt, wat
> meer is: geen 1% van de computergebruikers krijgt het met de op zijn computer
> aanwezige tools open, maar heeft een volledig open bestandsformaat. Er is
> geen garantie voor niks (ten slotte kunnen de ontwikkelaars hun goesting
> doen). Geen enkele commissie of organisatie heeft het formaat tot standaard
> [...]

Relevant vraagteken... Wanneer is een open formaat een standaard?...
Volgens mijn definitie is er maar \'e\'en: de ``klasse 3'' open
formaten, namelijk diegene die door overheden als normen
zijn aangenomen. Voorbeelden: GSM, CE (elektrische certificatie), BIN
normen, enz. En daar zitten we op software gebied nog een eindje van
af...

Openstandaarden.be zou zijn succes moeten meten aan het feit of het
kan wegen op de invoering van zulke IT standaarden, in wetteksten
en/of procedures bij overheids-IT. Het zou misschien ook geen kwaad
kunnen als we expliciet zo'n concreet doel als bestaansreden van de
organisatie zetten: ``Het doordrukken van wetgeving op het gebruik van ICT
standaarden in overheids-administraties.'' (Of zoiets...) Dit is een
beetje concreter en ambitieuzer dan de statuten van de VZW, maar dat
doet er eigenlijk niet toe.

Herman

--
K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc>  +32 16 322480