Re(2): [openstandaarden] informatie

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Fri Jun 7 15:20:00 CEST 2002

Frank Van Damme  (7/06/02  13:10):

> [...]
>noemen. Het wordt door nog geen halve % van de consumentenmarkt gebruikt, wat
>meer is: geen 1% van de computergebruikers krijgt het met de op zijn computer
>aanwezige tools open, maar heeft een volledig open bestandsformaat. Er is
>geen garantie voor niks (ten slotte kunnen de ontwikkelaars hun goesting
>doen). Geen enkele commissie of organisatie heeft het formaat tot standaard
>gebombardeerd. Op basis van onze definitie zou je verwachten dat dit bestand
>een standaard heet, en dat het geen probleem is files in dat formaat door te

Onze definitie is iets vollediger dan het bovenstaande. De voorkeur gaat dus
uit naar een door overheden gecontroleerde instantie, maar een open formaat is
al beter dan een gesloten formaat. Het zal natuurlijk in sommige gevallen,
zoals wanneer een geen userbase is, niet echt een nuttig ding blijken te zijn
zoals je hierboven vermeld. Maar ik denk dat de marktprincipes dat wel vanzelf
gaan corrigeren. Waarom zou iemand een open formaat gebruikt dat niemand
gebruikt?

Men onderscheidt gewoonlijk drie hoofdtypes Open Standaarden naargelang de
garanties die ze de eindgebruiker bieden.
* Een basisvorm die de gebruiker geen extra waarborgen biedt.
* Gecertifieerd door een commissie. Dat moet garanderen dat een enkel bedrijf
niet naar willekeur de Open Standaard aanpast, zelfs al geeft het de nieuwe
specificaties vrij.
* Genormeerd door door overheden gecontroleerde instanties, zoals ISO.

> [...]
>praat DE GEMIDDELDE COMPUTERGEBRUIKER we binnen een tijdje niet meer over
>"importeren", dan kunnen VOORGENOEMDE COMPUTERGEBRUIKERS elkaars formaat
>native lezen ;)
>
>Frank
>
>--
>homepage:       www.student.kuleuven.ac.be/~m9917684
>jabber (=IM):   yalu at jabber.com
>Driver hacker? Do me a favor and help the dri guys
>http://dri.sourceforge.net to code an accelerated driver for the ati
>radeon 8500. Save the world from proprietary drivers ;-) Thanks!

  NMBS TELECOM - TE 513
  Hallepoortlaan 40
  B - 1060 Brussel
  Tel 911 83603 - +32 2 528 3603