[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Jun 11 00:04:44 CEST 2002

Herman Bruyninckx wrote:

> [...]
>

> Ik.
>
> Het is natuurlijk wel een kip en ei probleem: je kan niet iemand
> verwijzen naar die link om te laten zien wat hij mist door een
> niet-volledige browser te gebruiknen.. Net zoals ik op mijn Linux-bak
> niet weet wat ik mis als ik de VRT pagina's bekijk die voor IE gemaakt
> zijn...
>
> Herman

Inderdaad, jammer dat Microsoft zijn tijd niet stopt in het ondersteunen
van standaarden in plaats van het schrijven van Internet Explorer
extensies, het zou het alvast makkelijker maken om mooie w3c validerende
sites te maken die in de meest browsers schoon weergegeven zoals bedoeld is.
Want dit gaat nu waarschijnlijk een heel (heel) groot probleem zijn: de
demo's zijn dan wel volledig gebaseerd op standaarden, maar er zijn
helaas meer mensen die de internet explorer extensies correct kunnen
bekijken dan mensen die de demo's kunnen bekijken (denk ik toch). En ik
denk dan ook dat bedrijven daarop zullen anticiperen :(.

Toch wreed, Microsoft, waarschijnlijk het machtigste en bekendste
bedrijf in de wereld lukt het nog niet om standaarden te ondersteunen en
een open source gemeenschap (die Microsoft naar mijn weten liever ziet
gaan dan komen) lijkt dit wel te lukken. En voor het zekerste heb ik de
laatste IE gedownload om zeker te zijn dat ik de bal niet missla, maar
helaas :(
Soms wordt er beweerd dat Microsoft vooruitgang gebracht heeft en dat
computergebruik nooit zover zou staan zoals nu. Daar kan ik nu al bij al
misschien nog inkomen. Maar nu is dit toch niet echt meer het geval denk
ik, met al die gesloten bestandsformaten en protocollen :(... schrijnend
echt schrijnend :'-(. Bv. Kerberos zodanig aanpassen dat ze er een
licentie kunnen op nemen (of zoiets)? En dan wordt je soms nog verweten
om een Microsoft hater te zijn, alleen maar omdat je er veel kritiek op
hebt, wat soms zelf zorgt voor een extra "liefde" bij de "tegenspeler"!
Maar met bv. rtf (toch van Microsoft dacht ik) heb ik geen problemen,
noch met mensen die Windows gebruiken en daarbij de standaarden
respecteren, maar jah, probeer dat maar eens uit te leggen...

Ja sorry mensen, met die examens wordt ik zo soms wat weemoedig...

met weemoedige groeten
Mattias Campe