[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Rik Boven rboven at boven.net
Tue Jun 11 08:37:12 CEST 2002

> [...]
> van standaarden in plaats van het schrijven van Internet Explorer
> extensies, het zou het alvast makkelijker maken om mooie w3c validerende
> sites te maken die in de meest browsers schoon weergegeven zoals bedoeld is.
> Want dit gaat nu waarschijnlijk een heel (heel) groot probleem zijn: de
> demo's zijn dan wel volledig gebaseerd op standaarden, maar er zijn
> helaas meer mensen die de internet explorer extensies correct kunnen
> bekijken dan mensen die de demo's kunnen bekijken (denk ik toch). En ik
> denk dan ook dat bedrijven daarop zullen anticiperen :(.

Dat is de 'embrace en extend' strategie van Microsoft. Men neemt een
standaard (HTML) en implementeert die 100% volledig (IE is niet meer of
niet minder HTML-compliant dan Netscape). MS is dus wel degelijk
compliant. Een HTML/2,3,4,... zal normal gesproken (bugs terzijde gelaten)
correct weergegeven worden.

MS voegt inderdaad enkele features toe. De bedoeling hiervan is inderdaad
om mensen vast te klikken in IE.

Er moeten dus 2 zaken gebeuren:
 1. MS ervan overtuigen de extensies open te maken;
 2. Mensen ervan overtuigen de extensies niet te gebruiken;

[...knip...]
> Soms wordt er beweerd dat Microsoft vooruitgang gebracht heeft en dat
> computergebruik nooit zover zou staan zoals nu. Daar kan ik nu al bij al
> misschien nog inkomen. Maar nu is dit toch niet echt meer het geval denk
> ik, met al die gesloten bestandsformaten en protocollen :(... schrijnend
> echt schrijnend :'-(. Bv. Kerberos zodanig aanpassen dat ze er een
> licentie kunnen op nemen (of zoiets)? En dan wordt je soms nog verweten
Nee, Microsoft heeft _NIETS_ aan Kerberos gewijgerd. MS gebruikt Kerberos
exact zoals het in de RFC staat geschreven. MS voldoet hier 100% aan de
standaard! Eigenlijk is hier als vereniging weinig aan te doen :(

De standaard van Kerberos zit eigenlijk slecht in mekaar. In Kerberos
worden een aantal 'optional fields' gedefineerd. Dit zijn velden die door
elke fabrikant zelf mogen ingevuld worden. Het zijn deze velden die MS
gebruikt voor zijn 'inbreidingen'. Dit is dus _NIET_ in tegenspraak met de
RFC!

Het is de betekenis van deze velden die MS niet publiceert... Maar ze
blijven de Kerberos standaard tot op de letter volgen.

Embrace,... extend.

Slodder

Rik

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )