[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Jun 11 09:09:49 CEST 2002

Rik Boven wrote:

> Dat is de 'embrace en extend' strategie van Microsoft. Men neemt een
> standaard (HTML) en implementeert die 100% volledig (IE is niet meer of
> niet minder HTML-compliant dan Netscape). MS is dus wel degelijk
> compliant. Een HTML/2,3,4,... zal normal gesproken (bugs terzijde gelaten)
> correct weergegeven worden.

Helaas, niets is minder waar je moet bv. eens  <table height="50"
align="center" frame="box"> proberen in IE, die frame="box" wordt zeker
al niet weergegeven zoals bedoeld is, terwijl het nochtans 100%
standaard html is en naar mijn weten is ook geen bug in IE.

En webstandaarden zijn ook meer dan HTML alleen, naar mijn weten is CSS1
nog altijd niet 100% ondersteunt door IE en (opnieuw naar mijn weten) is
MathML dit al helemaal niet. Gelieve me te verbeteren indien ik fout ben.
Misschien zou hierbij een tabel kunnen handig zijn op OSB waar duidelijk
staat wat reeds goed of zelfs 100% ondersteund is door een browser
(zelfs oudere versies)? Van Mozilla 1.0 heb ik reeds een overzicht
gevonden: http://www.mozilla.org/start/1.0/guide/product.html#standards
en voor en een vergelijking tussen de laatste browsers:
http://www.mozilla.org/start/1.0/guide/product.html#how-compares
(alhoewel IE5.5 gebruikt wordt ipv 6.0). Jammer dat oudere browsers er
niet bij staan.
Misschien dat zelfs een script handig zou zijn: "U gebruikt browser X
die die die en die standaard ondersteunt. Zonder U verplichtingen op te
leggen willen wij U melden dat browser Y en Z verder zijn in het gebruik
van standaard D, F en G, maar helaas slechter in A en J." Misschien dat
de zinsformulering wel nog ietsje beter kan? Indien er velen zo'n script
zouden zien zitten, kan het misschien open source gemaakt worden, zodat
anders sites dit ook kunnen opnemen in hun site.

> MS voegt inderdaad enkele features toe. De bedoeling hiervan is inderdaad
> om mensen vast te klikken in IE.
>
> Er moeten dus 2 zaken gebeuren:
>  1. MS ervan overtuigen de extensies open te maken;
>  2. Mensen ervan overtuigen de extensies niet te gebruiken;

De vraag is natuurlijk wel bij puntje 1 of de wereld eigenlijk wel nood
heeft aan die MS extensies, bestaan er al geen volwaardige alternatieven
die al jaren open zijn (ik weet het niet natuurlijk, het zou kunnen dat
er geen alternatieven bestaan).
Ik zou eerst puntje 2 proberen en misschien dat mensen dan afkomen met
tegenargumentatie, van "jamaar, dat is niet mogelijk met standaard D".
Hopelijk kunnen wij dan zeggen van "jawel, maar dan moet U het zus en zo
doen..." en indien niet, dan zijn er mijns inziens nog twee mogelijkheden:

1. De (niet-commerciële) organisatie die zich bezighoudt met die
specifieke standaard een voorstel doen om de standaard uit te breiden
(geniet mijn persoonlijke voorkeur omwille van het niet-commerciële)
2. Vragen aan MS om dat specifieke van hun extensies vrij te geven.

> [...]
> standaard! Eigenlijk is hier als vereniging weinig aan te doen :(
>
> De standaard van Kerberos zit eigenlijk slecht in mekaar. In Kerberos
> worden een aantal 'optional fields' gedefineerd. Dit zijn velden die door
> elke fabrikant zelf mogen ingevuld worden. Het zijn deze velden die MS
> gebruikt voor zijn 'inbreidingen'. Dit is dus _NIET_ in tegenspraak met de
> RFC!
>
> Het is de betekenis van deze velden die MS niet publiceert... Maar ze
> blijven de Kerberos standaard tot op de letter volgen.

Bedankt om me hiervan op de hoogte te stellen, ik wist niet ze de rfc
tot op de letter volgden, ik denk dat ik me heb laten gaan bij de zin
uit het tijdschrift C't "De uitbreidingen konden weliswaar door iedereen
ingezien worden, maar mochten door niemand geïmplementeerd worden". Een
gevaarlijk iets, "je laten gaan" ;)...

mvg
Mattias Campe

[...]