[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Wim Stubbe alien at alienservices.dyndns.org
Tue Jun 11 11:13:05 CEST 2002

On Tuesday 11 June 2002 08:37, Rik Boven wrote:

> [...]
> standaard! Eigenlijk is hier als vereniging weinig aan te doen :(
>
> De standaard van Kerberos zit eigenlijk slecht in mekaar. In Kerberos
> worden een aantal 'optional fields' gedefineerd. Dit zijn velden die door
> elke fabrikant zelf mogen ingevuld worden. Het zijn deze velden die MS
> gebruikt voor zijn 'inbreidingen'. Dit is dus _NIET_ in tegenspraak met de
> RFC!
>
> Het is de betekenis van deze velden die MS niet publiceert... Maar ze
> blijven de Kerberos standaard tot op de letter volgen.

Volledig mee eens, geef MS een vinger die ze kunnen misbruiken om hun Embrace
en Extend strategie toe te passen en ze doen het. Of dat nu is dmv
specificaties, licenties of patenten. Alles wat ze kunnen gebruiken om hun
positie op de markt te monopoliseren zullen ze gebruiken.

In die zin zit er wel degelijk een duidelijke lijn in hun strategie: Alle
concurrentie wegwerken, via de hun al 10 jaar gebruikte Embrace and Extend.
Alleen het middel varieert af en toe.
Daarom ook dat de rechtszaken niet veel verschil uitmaken. De voorgestelde
maatregelen werken te veel op het middel, niet op de algemene strategie. Neem
ze één middel af, en ze zoeken een ander.

mvg,

Wim Stubbe, alien