[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Jun 11 13:48:24 CEST 2002

Frederic Leclercq wrote:
> Hallo,

[...]
> En dat sommige browsers niet alles ondersteunen wat volgens het W3C als
> standaard is, ben ik akkoord. Maar dan KAN de persoon in kwestie een
> andere browser proberen die de standaard wel kan interpreteren...

Helaas zijn er ook gevallen waar de surfer zelf niet zomaar kan zeggen
"en nu ga ik een deftige browser installeren". Zo kan met dit bv. niet
zomaar doen in een bedrijf, niet alleen omdat men er soms de privéleges
niet voor heeft, maar ook omdat het vanuit het bedrijf zelf misschien
niet toegelaten wordt "Wat als die nieuwe browser een groot security-lek
bevat". Natuurlijk kan daar wat research voor gedaan worden, maar tijd
is geld. Ook aan de RUG is een deftige browser nog niet geïnstalleerd
(bv. een browser die MathML ondersteunt, wat aan de RUG toch wel handig
kan zijn) en in cybercafés is dat waarschijnlijk (ik weet het eigenlijk
echt niet) ook niet echt makkelijk. Het enige wat je dan als surfer kan
doen is een aanvraag doen bij het bedrijf, RUG,... en waarschijnlijk
wachten totdat iets beslist is. Als je harde argumenten hebt zal het je
misschien wel lukken, maar hoe rap gaat dat dan totdat effecief overal
een deftige browser staat?
Ook zijn sommige computers te traag om een recente browser aan te
kunnen, niet dat het misschien niet mogelijk is, maar die mensen blijven
  misschien liever bij hun sneller opstartende browser.

Dit zijnde de theorie, maar als ik mijn website ga aanpassen (praktijk)
zal ik die proberen de laatste standaardsnufjes te laten gebruiken, al
was het maar om te tonen dat écht wel veel mogelijk is met standaarden.
En omdat ik voor die website een relatief persoonlijk publiek heb (die
ik indien nodig irl kan contacteren) kan ik het me misschien (hopelijk)
veroorloven van dit te doen.

met vriendelijke groeten
Mattias Campe