[openstandaarden] Showing off what can be done with standards

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Tue Jun 11 23:34:10 CEST 2002

frank goossens wrote:
> bottom-line: openstandaarden als organisatie wilt voor zowel open
> standaarden als toegankelijkheid van informatie ijveren. onderstaande
> toont aan dat die twee niet altijd harmonieus samengaan.
>
> * open standaarden leiden niet persé tot de grootst mogelijke
> toegankelijkheid
> * software moet niet persé vrij (free as in free speach) zijn om
> informatie toegankelijk te maken
> * informatie moet niet persé met de meest recente open standaarden
> ontsloten te worden om toegankelijk te zijn.
>
> vraag is waar deze groep enthousiastelingen naartoe wilt. vraag is
> [...]

Ik zie het als volgt:

1) De makers van een "verkeerde" website worden eerst overtuigd om hun
website én standaard (in de zin van "gebaseerd op...") te maken én
toegankelijk. Lukt dit, dan stopt het algoritme, doel bereikt (sorry,
ben bezig met A.I. aan het studeren, vandaar "doel" en e.d. ;) ), lukt
dit niet, ga over naar stap 2

2) Die "toegankelijkheid" valt weg en er wordt geprobeerd hen ervan te
overtuigen om hun website standaard te maken, we kunnen dit doen adh van
de demo's op http://www.mozilla.org/start/1.0/

3) Lukt dit nog altijd niet, dan gaan we terug naar stap 2, maar met
extra argumentatie.

Ik denk dat deze discussie zeker niet als onbelangrijk mag afgewimpeld
worden, want als een vereniging denk ik dat je als 1 blok naarbuiten
moet komen (zoals in de regering)...

[...]

met vriendelijke groeten