[openstandaarden] Overschakeling Word -> PDF in de RUG-FTW

TaXaN TaXaN at kotnet.org
Sat May 4 00:10:03 CEST 2002

Sven Vermeulen wrote:
> Op de computercommissievergadering van de Faculteit Toegepaste Wetenschappen
> van de RUG werd er duidelijke taal gesproken aangaande de distributie van
> Microsoft Word-documenten: voor gefinaliseerde documenten moet deze
> distributie stoppen en overschakelen naar PDF. Dit heeft als voordeel dat de
> documenten geen verplichtingen meer opleggen aan de betrokken partijen wat
> betreft besturingssysteem en software.

Zeer goed nieuws.

> Allesinds dus al 1 goed punt. De vraag is echter, ze zoeken naar een
> Opensource (public domain, al eender) manier om PDF-bestanden te genereren
> onder Windows. Ghostscript lijkt mij het meest valabel, maar het heeft het
> probleem dat sommige Ghostscript-created PDF-bestanden korrelig zijn (dat een
> dergelijk PDF-bestand groot is doet er niet toe). Zijn er andere
> alternatieven of zijn er opties van Ghostscript die deze nadelen wegwerken?

Kan je met GhostScript eender welk formaat omzetten naar PDF? Ik dacht dat
GhostScript enkel .ps kon inlezen en dat dan eventueel omzetten naar PDF.
Mijn ervaring daarmee is inderdaad dat het resultaat korrelig kan zijn
(zie Herman zijn uitleg over het waarom).

> Ik ben nl, samen met de pc-beheerder, opgedragen te zoeken naar een goede
> implementatie die zowel onder Linux als onder Windows werkt. De print-manier
> (Print -> Print to PDF) wordt aanbevolen.

Print-to-PDF is inderdaad de makkelijkste manier. Ik heb zelf al een
tweetal jaar zo'n tooltje en dat werkt heel handig én goed. Ik heb het
even opgezocht en je vindt het op
http://www.jawspdf.com/pdf_creator/index.html. Tenminste, ik denk dat dit
hetzelfde progje is. Ik heb mijn versie ooit kunnen bemachtigen toen er
een soort actie was waarbij je een registratiekey kreeg als ge u
registreerde of zoiets.
Enige nadelen: het is niet open source of freeware en het werkt ook niet
onder Linux.

[...]

Maar terwijl ik deze post aan het tikken was, liepen er al antwoorden van
anderen binnen. Die pdf995 is misschien meer wat je zoekt (al vind ik niet
meteen terug dat het programma zelf open source is, ze refereren alleen
naar GhostScript).

--
TaXaN

|-<[       ICQ: 0xA395A3        PGP key ID:0x448BC5DD       ]>-|
|-<[   There are 10 kinds of people, those who understand   ]>-|
|-<[              binary and those who don't.               ]>-|