[openstandaarden] voor persarchieven

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Sun Nov 24 18:20:17 CET 2002

Op zo 24-11-2002, om 17:56 schreef Kristoff Bonne:

> Zowel een patent als een copyright is een "monopolie" in prive-handen
> voor een het gebruik dat voorvloeit uit iets wat men 'uitvindt' (en dat
> kan zowel een 'technische' uitvinding zijn; als iets in de vorm van een
> 'kunst-werk').
> Ik zie fundamenteel gezien niet veel verschil tussen beide. Jij wel?
Dit begint off topic te worden, alhoewel...

Voor een kunstenaar gaat men ervan uit dat hij "morele rechten" bezit
over zijn werk waarvan hij geen afstand kan doen. Een soort vaderschap,
zeg maar...
Een voorbeeld daarvan. Je mag als kunstenaar zoveel papier ondertekend
hebben als je wil. Nog steeds heb je dan het recht je te verzetten tegen
het publiceren van afgeleide werken die jouw werk discrediteren. Je
blijft dat recht behouden, zelfs al is je uitgever het daar niet mee
eens.

M.a.w. bij copyright ligt er meer nadruk op de band persoon -
creativiteit. Ik ben niet grondig genoeg op de hoogte, maar ik vermoed
dat dit bij patenten anders ligt.

Cheerio,

Mark
--