[openstandaarden] voor persarchieven

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Sun Nov 24 18:18:22 CET 2002

Dank je voor mij weer wat bij te leren.

Ik denk dat je het verschil tussen patenten en copyright kan aanduiden met als
voorbeeld de fantasy wereld van Tolkien.
Bij copyright mag iedereen een gelijkaardig boek schrijven zoals dat van Tolkien
In Ban van de Ring. Zolang die het maar niet deels of volledig het verhaal
overschrijft.
Bij "software" patenten zou Tolkien patenten op Elfen en Hobbits genomen hebben
en zodus ieder ander schrijver verbieden of tegen vergoeding een fatansy wereld
met elfen of hobbits te laten gebruiken. Je mag natuurlijk wel trachten je een
fantasy wereld op zetten.
Patenten nemen dus een monopolie op ideeën en copyright op je auteursrechtelijk
werk.

Ik hoop dat de vergelijking een beetje zinnig is.

Tussenhaakjes
Ook patenten op handelpraktijken staan op de agenda. Dat betekent dat men dingen
zoals one click buy zou mogen patenteren.

Onno

--
Onno Timmerman
Sp.a studiedienst (ICT)