[openstandaarden] evaluatie tekst aan de VRT - ter goedkeuring of aanvulling.

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Mon Sep 9 22:10:22 CEST 2002

On Monday 09 September 2002 23:05, Wim Stubbe wrote:
> Graag opmerkingen bij deze brief die ik zal sturen naar de VRT.
>
> 1 Zowel bij konqueror als mozilla op linux kan ik niet inloggen na het
> invullen van email en paswoord: na het klikken op de knop om in te loggen
> gebeurt niets.
> Ik heb hetzelfde geprobeerd op het werk met IE6. Daar werkt het wel
> normaal. Nochtans heb ik flash5 en zouden er dus geen problemen mogen zijn.

Om niet in een hoekje geduwd te worden als de "hardnekkige linux gebruiker",
wat met de browsers die werken op het Windows platform? Misschien Netscape,
Mozilla dan ook vermelden (niet dat het verschil niet zo groot zal zijn ten
opzichte van Mozilla voor linux). Mogelijk ook Opera vermelden en dan hebben
we de grootste browsers wel gehad. Als alleen IE blijkt te werken dan hebben
we ook een sterker dossier dat er met andere browsers moet rekening gehouden
worden.

> Bij eerdere contacten met de VRT is steeds rekening gehouden met dergelijke
> opmerkingen. Ik hoop dan ook dat u met deze opmerkingen rekening zult
> houden, en ook in de toekomst het (correct) gebruik van Open Standaarden
> verder zult toepassen.

Ik zou er niet te hard op hopen dat ze hun website dermate gaan aanpassen.
Planet Internet dat vorig jaar het online gedeelte verzorgde, is precies dit
jaar niet meer van de partij (geldproblemen?). Nu heeft MSN blijkbaar dat
gedeelte overgenomen? (Zou verklaren waarom er geen verwijzing is naar PI en
er 'reclame' staat voor MSN.) En we kunnen er niet op rekenen dat MSN echt
gaat rekening houden met niet-IE browsers.

Daarbij komt nog het feit dat "de Nationale Test" maar een korte periode
beschoren is. Het aanpassen van hun site zal een tijdje duren en dan is het
programma mogelijk al terug in de kast gestopt. ALT tags neerplaatsen is niet
meteen een probleem. Maar heel hun Flash-geval HTMLiseren wel...

Maar dat neemt niet weg dat we van onze standpunten moeten afwijken en dat we
geen actie zullen ondernemen :-)

--
Andy Goossens -- andygoossens at pandora dot be

"Use the Source, Luke..."