[openstandaarden] evaluatie tekst aan de VRT - ter goedkeuring of aanvulling.

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Tue Sep 10 00:39:29 CEST 2002

Op Mon, 9 Sep 2002 23:05:24 +0200 schreef Wim Stubbe
<wim at alienservices.dyndns.org>(by way of Wim Stubbe
<wim at alienservices.dyndns.org>):

> Graag opmerkingen bij deze brief die ik zal sturen naar de VRT.

Alien,

Je vraagt me wat ik denk over je brief...
Deze brief zal -zoals hij nu geformuleerd- is weinig opleveren, denk ik.
Hij is al stukken beter dan de "discriminatie"-brief, dat zeker. Maar...

* Ik zie helemaal niet duidelijk voor wat voor persoon hij bestemd is.
Een technicus? Dat moet wel, met de termen die je zonder veel duiding
gebruikt. IE, ALT-tags, flash, flash5, IE6, konqueror, mozilla, linux.
Als je nu eens heel bewust een mail schrijft naar de inhoudelijk
verantwoordelijke. Vertaal zo goed mogelijk tot iets niet-technisch.
Voeg eventueel een technische sectie in die je duidelijk zo labelt. Zie
bijvoorbeeld mijn mail naar http://www.do-net.info. Die is zeker niet
perfect, maar je krijgt het idee wel mee...

* Met deze tips maak je je brief een stuk leesbaarder:
http://www.openstandaarden.be/teksten/schrijven
Ze liggen klaar om te gebruiken!

* Ik heb enkele concretere bedenkingen tussen de tekst geplakt...

Mark

> Beste,
>
> Bij het invullen van de vragenlijst op website van De Nationale Test,
> ben ik tot de teleurstellende vaststelling gekomen dat uw pagina niet
> goed werkt.
Het werkt wel. Technisch perfect in orde. De site is niet universeel
toegankelijk.

> 1 Inloggen werkt niet op andere browsers dan IE.
> 2 Gebruik van flash zonder alternatief aan te bieden.
> 3 Gebruik van ALT-tags wordt niet toegepast.
Te technisch. Vertalen in mensentaal.
"IE? Dat ken ik niet." "Ah, je bedoelt Internet Explorer!"
"ALT-tags? Dat ken ik niet." "Ah, je bedoelt uitleg bij afbeeldingen..."
"Flash?"...

> 1 Zowel bij konqueror als mozilla op linux kan ik niet inloggen na het

Vermijd het L-woord (of het GNU/L-woord, als je fan bent van RMS ;-).
> invullen van email en paswoord: na het klikken op de knop om in te
> loggen gebeurt niets.
wachtwoord of password
> Ik heb hetzelfde geprobeerd op het werk met IE6. Daar werkt het wel
> normaal.
"op het werk"=relevant?
"IE6? Dat ken ik niet..."
> Nochtans heb ik flash5 en zouden er dus geen problemen mogen zijn.
"flash5? Dat ken ik niet..."

> 2 Mag ik u ook verzoeken om een alternatief aan te bieden voor mensen
> die geen flash geïnstalleerd hebben?
Je moet niet vragen. Je moet ze voordelen aanreiken. Ze moeten weten
waarom ze het doen.
> Meestal voldoet een alternatieve link indien u
> toch wil grafische hoogstandjes aanbieden voor de bezoekers die
> hiervan wel gebruik van kunnen maken.
Zin rammelt.

> 3 Verder stel ik ook vast dat u de ALT-tags bij foto's en knoppen niet
>
> gebruikt.
Zet de belangrijkste info steeds vooraan in een zin. Is "Verder stel ik
ook vast dat" echt noodzakelijk? Neen? Weggoooien dan!
> Dat maakt uw webpagina voor veel mensen ontoegankelijk, wat
> uiteraard niet uw bedoeling zal zijn. Vooral blinden en slechtzienden
> hebben hier last van omdat zij nu eenmaal geen alternatief hebben voor
>
> tekstbrowsers.
"Tekstbrowser? Dat ken ik niet..."

> Als u met deze opmerkingen rekening houdt heeft dit een dubbel
> voordeel:
"Waarom zou ik? Ik versta niets van wat je vertelt... Verdorie, wij
huren hier professionele webontwerpers in. Nu komt hier een boerke van
den buiten zeggen dat het niet goed is. Altijd zeuren..."
> 1 Uw imago zal positief beïnvloed worden doordat u geen gebruikers
> uitsluit.
Geen dubbele ontkenning of passief gebruiken.
> 2 Iedereen kan van uw aangeboden services genieten, wat zowel voor u
> als de gebruiker een aangename ervaring is.
Noem dit maar beter niet. Ik moest deze zin zelf 5x doornemen. Dan pas
begreep ik wat je bedoelde.

> Bij eerdere contacten met de VRT is steeds rekening gehouden met
> dergelijke opmerkingen. Ik hoop dan ook dat u met deze opmerkingen
> rekening zult houden, en ook in de toekomst het (correct) gebruik van
> Open Standaarden verder zult toepassen.
Herformuleren. Minder woorden, maar duidelijker. Bijvoorbeeld:

"Naar mijn suggesties rond digitale toegankelijkheid en Open Standaarden
is de VRT is steeds een en al oor geweest. Hopelijk kan u ze ook ditmaal
verwerken, tot een toegankelijker www.denationaletest.be.

Overtuigd u met mijn suggesties een dienst te hebben bewezen,"

> --
> met vriendelijke groet,
>
> Wim Stubbe
>
> VZW Open Standaarden				http://www.openstandaarden.be
We zijn nog geen VZW. Een vereniging zijn we wel al...