[openstandaarden] Openstandaarden voor dummy's

wim deprez wim.deprez at student.luc.ac.be
Sun Sep 22 13:29:15 CEST 2002

Hoi,

goede tekst, maar toch een kleine bedenking:

<snip>
1.2 Wat is een bestandsformaat?

Natuurlijk zien niet alle bestanden er intern hetzelfde uit.
Om de gegevens op te slaan moet er een bepaalde structuur
vastgelegd worden; dikwijls wordt een soort blauwdruk vastgelegd
door de maker van een programma. Daarin staat dan hoe de
gegevens intern worden opgeslagen. Als in een tekst bijvoorbeeld
een stuk onderlijnd is, moet dit opgeslagen worden op een
vastgelegde manier.

Als je weet dat bijna elk programma tegenwoordig een eigen
bestandsformaat heeft, is het al snel duidelijk dat er ontzettend
veel verschillende bestandsformaten bestaan. Om een idee
te geven vind je hieronder een opsomming van bestandsformaten
van tekstverwerkers.

[hier komt overdreven lange lijst]
</snip>

Volgens mij is het niet een goed idee om een ellenlange lijst van
bestandsformaten op te voeren. Gewoon meedelen dat het inderdaad een lange
lijst is - zonder ze daadwerkelijk te geven - lijkt me beter.

Mvg,

   VVim

BTW: een paar maanden geleden heb ik mijn 'papertje' over OS ook gepost,
ondertussen ben ik bezig geweest met die wat te herschrijven na jullie
reacties (waarvoor dank), kzal asap een link of zo geven.

>===== Original Message From Dieter Van Uytvanck <dietvu at village.uunet.be>
=====
>Allo,
>
>Ik heb hier een kleine poging ondernomen om een tekstje te schrijven
>over open standaarden voor mensen met weinig computerkennis. Kritiek en
>opmerkingen zijn natuurlijk welkom, misschien is het handig om
>mettertijd een soortgelijk documentje op de site te plaatsen, kwestie
>van in eenvoudige bewoording uit te leggen waar we voor staan.
>
>Ik ging de tekst eerst integreren in de tekst van Wim, maar daar ben ik

kneem aan dat je het over Wim Stubbe en niet over mij hebt :P