Re(2): Re(2): [openstandaarden] voorstel Persmed edeling op enstandaarden

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Mon Aug 25 12:09:00 CEST 2003

Tijl Vercaemer  (25/08/03  9:58):

>Deze tekst bevat het stuk over GSM's nog.  Lijkt mij niet aangewezen aangezien
>GSM's verstrikt zitten een een vreselijk kluwen van allerlei patenten van
>verschillende bedrijven...

<voorbeeld>
Het belang van open communicatiestandaarden merken we dagelijks.  Dat GSM's
van alle merken via alle operatoren in heel wat landen perfect samenwerken is
het gevolg van open communicatiestandaarden.  Ook het internet is rond
dergelijke standaarden gebouwd.  Gebruikers van verschillende
besturingssystemen kunnen dankzij open communicatiestandaarden via het
internet probleemloos informatie uitwisselen.  Maar om van een open standaard
te kunnen spreken is het niet alleen van cruciaal belang dat de specificaties
vrij beschikbaar zijn, je moet ook het recht hebben om zonder juridische
problemen deze standaarden te implementeren.  Zo-niet wordt de
compatibiliteit bemoeilijkt, en de concurrentie vorming in de hand gewerkt.
</voorbeeld>

Er kunnen idd patenten zijn op de GSM-standaard. Dat wordt hier ook niet ontkend. Deze alinea wil duidelijk maken dat open standaarden belangrijk zijn, en dat patentvrije standaarden dus een vereiste zijn om deze standaarden te kunnen implementeren.

Ik ben het ondertussen beu voorbeelden uit te zoeken.
Wat mij betreft vertrekt het zo of het voorbeeld gaat er uit. Maar in ieder geval heb ik geen zin nog verder te zoeken en telkens door iets of iemand afgeschoten te worden. Het GSM-voorbeeld is duidelijk, beweert niet dat er geen patenten op zijn, maar maakt wel duidelijk dat patenten een gevaar zijn. We geven dus niet echt munitie aan de voorstanders, tenzij ze niet goed willen lezen.

We zijn rondjes aan het maken, blijven eeuwig discussieren maar gaan niet meer vooruit en de stemming komt steeds dichterbij!

mvg,

Wim Stubbe