[openstandaarden] Persmededeling van Openstandaarden.be (voorbeeldmail)

Tinne Van der Straeten tinne.vanderstraeten at pi.be
Mon Aug 25 22:00:23 CEST 2003

On Mon, 25 Aug 2003 21:45:04 +0200, Wim Stubbe wrote:
> Ik heb nog geen ervaring met persmededelingen, maar ik veronderstel dat
> onderstaande tekst voldoet?
>
> mvg,
>
> Wim Stubbe
>

> Beste,
>
> in bijlage vindt u een persmededeling met het standpunt van de vereniging
> Openstandaarden.be naar aanleiding van de stemming voor de invoering van
> softwarepatenten in Europa.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> voor openstandaarden.be
> Wim Stubbe

hallo,
je hoeft je persmededeling niet in te leiden.  best is ook de
mededeling niet te verzenden als attachment.  journalisten krijgen er
super veel (in de honderden) per dag, dat komt binnen, wordt diagonaal
bekeken en attachs worden vaak niet opengeklikt.

in de subjectline zet je best: PM OpenStandaarden.be:
Communicatiestandaarden moeten vrij zijn van octrooien

en dan in de body herhaal je opnieuw die titel:

PERSMEDEDELING OpenStandaarden.be: Communicatiestandaarden moeten vrij
zijn van octrooien

om precies te weten waar het over gaat kan je vlak onder de titel nog
een subtitel invoegen, bv
OpenStandaarden steunt betoging tegen softwarepatenten op woensdag 27/08

dan weten de journalisten dadelijk waarom ze ineens die mededeling
krijgen.

wim, denk ook al even na hoe je eenvoudig kan uitleggen wat
communicatiestandaarden precies zijn.  er is hier heel wat over en weer
gemaild over voorbeeldjes, maar best een voorbeeldje in gedachten
houden en daarnaar verwijzen als je gebeld wordt door een journalist.
dat maakt je communicatie beetje toegankelijker voor jan modaal.

en wat betreft moment van versturen: nu nog versturen maakt mi niet
zoveel uit.  morgen zo snel mogelijk is best denk ik, dan worden ook de
agenda's opgemaakt van de redacties (sturen van fotografen, reporters,
...).  evt kunnen jullie ook zorgen voor een iets langere tekst dan de
persmededeling die je dan aan een journalist kan geven als er eentje
ter plekke komt.

succes!
groeten, Tinne