[openstandaarden] En wie is u eigenlijk? (fwd)

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Sat Aug 30 17:57:39 CEST 2003

---------- Forwarded message ----------
Date: Sat, 30 Aug 2003 10:29:22 +0200
From: Bruno Leijnse <bruno at leijnse.net>
To: Tijl.Vercaemer at VrijZijn.be
Subject: En wie is u eigenlijk?

Geachte heer Vercaemen,
Heb even langs openstandaarden.be gesurft, wat netjes en duidelijk is
gedaan. Maar heeft u of de heer Wim Stubbe een of andere functie in een
bedrijf?
Hoogachtend,
Bruno Leijnse
Trends

----------------------------------

Wat moeten we daar op antwoorden?  Ik studeer.  Wim, doe jij iets
met informatica bij de nmbs?
Herman, mag ik jou vermelden?

Ik stel een antwoord voor in deze zin:

OpenStandaarden.be werd opgericht naar aanleiding van het wetsvoorstel
1022 uit de vorige legislatuur.  Dit voorstel wou de overheid verplichten
tot het gebruik van open communicatie standaarden.  Omdat de stemming
echter uitbleef (het is uiteindelijk nooit tot een stemming
gekomen) stichtten enkele enthousiastelingen een vereniging om wat lobby
werk te verrichten.  OpenStandaarden.be heeft geen strakke structuur met
duidelijke functies.  Het kloppend hart van onze organisatie is de
mailinglist OpenStandaarden at OpenStandaarden.be, waar we bespreken hoe we
onze standpunten het best naar buiten brengen.  Ook onze persmededeling is
daar eerst uitvoerig bediscussieerd.  Op de vraag wie OpenStandaarden.be
nu eigenlijk is kan ik moeilijk antwoord geven.  We kennen elkaar
eigenlijk enkel via email.  Van mezelf kan ik zeggen dat ik student
industrieel ingenieur ben, Wim is informaticus bij de NMBS.  Ook
prof. dr. Herman Bruyninckx van de K.U. Leuven is een van onze actieve
leden.  De meeste leden van OpenStandaarden.be werken als
informaticus.  Velen onder hen (maar zeker niet allemaal) zijn Linux
gebruikers, die dagelijks de gevolgen ondervinden van het gebruik van
gesloten bestandsformaten.