[Openstandaarden] Weer een mailtje voor assistenten om na te kijken voor versturing

Wim Borghs zZyXx at pandora.be
Sun Dec 7 11:49:25 CET 2003

Frans Gerbosch Consulting wrote:

>'ASCII', 'iso-*', ... zijn standaarden die toch perfect naast elkaar
>kunnen staan of niet ?
>Volgens mij sluit het een het ander niet uit.

Wat bedoel je met naast elkaar kunnen staan?
ASCII is een 7-bit characterset die in praktijk te beperkt is vermits
het oa geen letters met accent, trema of circumflex heeft. De meeste
andere veelgebruikte charactersets zijn 8-bit uitbreidingen van ASCII.
Unicode bestaat als een 16-bit en 32-bit uitbreiding van ASCII. UTF8 is
gebaseerd op Unicode en past een knap trukje toe waarbij de meest
voorkomende characters met 8 bits worden voorgesteld, de wat minder
voorkomende met 16 bits en nog minder voorkomende met 24 bits.
Als ik me niet vergis zijn zowel ASCII, Unicode, utf8 als de iso-*
charactersets open standaarden maar is er het praktische probleem dat
ASCII wel bruikbaar is in de USA maar voor de noden in West-Europa te
beperkt is.