[Openstandaarden] Re: Windows Refund Day

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Tue Dec 23 15:38:05 CET 2003

Geert Uytterhoeven wrote:

>Om effe mezelf op te volgen...
>
>Een evaluatie van de evolutie gedurende de voorbije 4 jaar is misschien leuk?
>Wat is er zoal veranderd:
>
>  + Een ander OS installeren is helemaal niet moeilijk meer
>  + Je kan een ander OS zelfs van CD draaien, zonder installatie (e.g. Knoppix,
>    Morphix)
>  - Je kan de meeste PCs nog steeds niet zonder OS kopen
>  - De EULA is veranderd onder invloed van Windows Refund Day. Waar ze vroeger
>    zei dat je een refund kon krijgen als je de software niet gebruikte, zegt
> [...]

Dit is helemaal niet offtopic. Ik denk juist dat dit een deel is van de
essentie van openstandaaren. Indien er een grote diversiteit is aan
software is het een ultieme noodzaak om zoveel mogelijk tot 100%
openstandaarden te volgen. Anders vlieg je eruit.
Dat is nou juist de strategie van Microsoft. Zorg voor een Microsoft
standaard. Ik herinner mij goed hoe Office werd verkocht. Je kon er
immers overal mee in Windows mee werken. Door dat het een MS standaard
was/is.

Microsoft zou het nooit kunnen volhouden moesten de hardware fabrikanten
plots open office en andere O.S. opnemen. MS zou zich genoodzaakt voelen
om de documents structuur van OO te kunnen lezen. Maw nooit geen .DOC
meer verzenden! Open standaarden worden ook op IT vlak meer en meer een
economische noodzaak. Terwijl nu MS standaard een noodzaak zijn.

Onno