[Openstandaarden] Re: Windows Refund Day

Ward Vandewege ward at pong.be
Tue Dec 23 20:49:34 CET 2003

On Tue, Dec 23, 2003 at 08:11:55PM +0100, Eric Smets wrote:

> Ik denk dat dit in theorie wel een nodel ding is, maar dat dit
> niet uitvoerbaar is.

Vrees ik ook.

> - De "commerciele" sites gaan zich hier niet mee bezig houden, deze
>   redeneren dat er zoveel % van hun marktaandeel IE is dus hen hierop
>   gaat instellen.

Voor wat wij (pong.be) hosten, is het marktaandeel van IE gemiddeld >95%
(voor sites die niet op een specifieke technische doelgroep mikken). Dat is
schandalig hoog. We hosten ook een aantal meer unix/linux-gerichte sites, en
zelfs daar is het aandeel van IE nog altijd gemiddeld 60%.

Er is dus blijkbaar ook nog altijd een (zeer) groot deel van mensen die open
standaarden/alternatieve OS's genegen zijn die voor hun web-ervaring bij het
beruchte OS en browser blijven. Cf. wat Brian Behlendorf zegt in dit artikel
met als titel 'open source at a tipping point':

  http://www.newsforge.com/software/03/12/15/1611203.shtml?tid=132&tid=82

> - De enige die hiervan te overtuigen zouden kunnen zijn is de overheid
>   en aanverwanten. Wat hierin zou kunnen helpen is een soort lijst
>   opstellen (checklist met do en do nots). Deze telkens bijvoegen
>   in een lastenboek indien er websites online komen.

Ja - de overheid moet het goeie voorbeeld geven.

> Wat zouden jullie ervan denken om eens per jaar of iets dergelijks de
> website/ of instantie te honoreren die zich het meest ingespannen heeft
> om zich aan open standaarden te houden. Genre met azijn vangt men geen
> vliegen (of hoe was de uitdrukking)

Goed idee. Daar dan meteen ook een award aan koppelen voor de site(s) die het
meest van al de voeten veegt aan het volgen van standaarden. Nominaties van
internetgebruikers aanvaarden zou ik zeggen, dat geeft die gebruikers dan ook
meteen een reden om eens tot op openstandaarden.be te surfen. Banners op
bevriende sites die surfers uitnodigen om sites te nomineren voor de OS
awards? Uiteraard zou een gequalificeerde jury (deze lijst?) de genomineerde
sites dan grondig moeten onderzoeken op standards-compliance, met een
duidelijke checklist.

Misschien kan dit op termijn uitgroeien tot een soort internet
standards-compliance keurmerk voor Belgie?

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -( "In my opinion M$ is a lot better at making money than  )-
Virtual hosting -(    it is at making good operating systems." -- Linus    )-