[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be, try 2

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Feb 11 00:04:31 CET 2003

On Mon, Feb 10, 2003 at 10:26:58PM +0100, Wouter Verhelst wrote:
> Tja.
>
> Ik had eigenlijk het één en het ander voorbereid voor een vergadering,
> maar realiseer me nu dat een Internet-community via het Internet moet
> functioneren.

Hm, nu we toch kritiek aan 't spuien zijn: imho moet OpenStandaarden
zich wat minder met muggeziften bezighouden en concreter worden:

1. Stop met overbodige ballast: matrixstructuren, logo's en 5
mailinglists zijn allemaal mooi als je een stevige basis hebt. Maar
niet eerder.

2. Wees pragmatisch: met eeuwige discussies over de fijnmazigheid van
een open standaard kom je er niet. Stel een schaal op en adviseer om
de meest zuivere open standaard te gebruiken. Bestaat die niet of is
die onbruikbaar, neem dan de wat minder zuivere. We kunnen gerust nog een
paar jaar palaveren over de zuiverheid van dit of dat formaat, maar
daar los je niets mee op.

3. Niet iedereen denkt hexadecimaal: probeer je eens in te leven in
"normale" mensen die niet in symbiose met hun computer leven. Zolang
we hen niet kunnen uitleggen waar openstandaarden.be voor staat, kan
je niet veel aanvangen.

Kortom: een rechttoe-rechtaan aanpak is wat we nodig hebben. Ik
probeer sowieso verder te werken aan mijn voorlopig voorstel voor een
basismanifest (maar ik kan niets garanderen qua deadlines):

http://www.student.kun.nl/dieter.vanuytvanck/os/

Groeten,

Dieter

--