[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be, try 2

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Tue Feb 11 02:42:34 CET 2003

On Mon, 10 Feb 2003, Herman Bruyninckx wrote:

> Niet akkoord... Ik ben ook betrokken bij open source projecten, en voor
> de "visie" zaken zijn in-real-life ontmoetingen 10 keer efficienter dan
> elektronische.

Ten dele volg ik. Een groot deel van de voorbereiding kan wel via mail
gebeuren. Het op tafel leggen van alle argumenten en ze een voor een in je
denkproces verwerken, kan ieder voor zich gemakkelijk doen, het
uiteindelijk op elkaar afstemmen en tot een consensus komen doe je vaak
makkelijker in een IRL bijeenkomst.

> Ik ben niet zo negatief: ik heb openstandaarden.be al een paar keer
> nuttig kunnen gebruiken om mensen op attent te maken (erbij vermeldend
> dat het om een vrijwilligers-initiatief gaat).

Idem dito. Bijvoorbeeld binnen BIBA (http://www.biba.be) waar ik het
principe van het gebruik van openstandaarden en ook bv toegankelijkhed
voor blinden blijf benadrukken.

Het feit dat de groep lezers op de mailinglist steeds groter blijkt te
worden, ben ik er van overtuigd dat openstandaarden wel iets is. Misschien
nog niet af en gestroomlijnd, maar het is het begin van iets dat aan
sensibilizering doet.... en sensibilizering is nu eenmaal werk van lange
adem.... Maar dat is het verhaal van de overtuigingskracht.... Als elkeen
elke maand een iemand weet te overtuigen, en diegene die overtuigd is gaat
meehelpen om ook iemand te overtuigen, ....
zo begin je met 1, na een maand ben je met 2, na 2 maand met 4, na 3 maand
met 8, ....
Maar dit gaat alleen lukken als de bron, deze (virtuele) club geeks, de
kaars brandende houdt. In plaats van te jammeren zouden jullie stuk voor
stuk een spreekwoordelijke trap onder je kont moeten krijgen om terug in
het vuur te geloven en vooral je roeping te blijven volgen....

Stimuleer elkaar in plaats van elkaar te becritiseren.... Doe vooral voort
in de ingeslagen weg van om de wereld te verbeteren of van zijn ondergang
te redden.... Het maakt me niet uit hoe je het bekijkt om jezelf een hart
onder de riem te steken als de vlam die hier leeft maar niet gedoofd
wordt.
Niemand heeft mij ooit moeten overtuigen, maar dat komt omdat ik van
1985 al met computers bezig ben, en dus ook van andere zaken heb geproefd
voor dat er bepaalde voorzetramen het zicht op de sturing van een computer
kwamen vertroebelen.....
Maar ik besef dat ik hiermee in een luxe positie zit tov van 80% van de
bevolking en voel me dan ook verplicht een steentje tot dit alles bij te
dragen.

De vraag die we ons op de eerste plaats moeten stellen is voor dat we de
discussie aangaan over de structuur is wat willen we bereiken ? Dan pas
kunnen we gaan nadenken hoe we dit op korte termijn willen realiseren. En
hoe we dit dan het beste structuur geven, volgt net voor de uitwerking
lijkt me.

Daarom leg ik volgende agenda concreet op tafel:

Stap 1 Doelstelling bepalen
---------------------------
Wat willen we bereiken met OS ? Dit zou voor 16 februari rond
moeten zijn.

Stap 2 Inventarisatie van de mogelijkheden en resources
Welk zijn de mogelijke wegen om ons doel te bereiken ? En wie wil
of kan waar zijn steentje toe bijdagen. Welke contacten of bronnen zijn
aanspreekbaar. Dit moet ook binnen een week kunnen.

Stap 3 Uitwerken en uittekenen van het effectieve actie plan
Hier worden de doelstellingen concreet vertaalt naar hoe ze zullen worden
bereikt.
Hier zal dan ook vanelkeen die mee wil doen een commitment gevraagd worden
om een bepaalde taak op zich te nemen.... en effectief van start te gaan.

Misschien denken jullie...... Ach waar komt die nu mee af.... dit of dat
is al gebeurd. Ja klopt misschien wel, maar het kan geen kwaad om af en
toe eens je huiswerk opnieuw te maken en met een schone lei te starten.
De groep is groter geworden en bepaalden kunnen nieuwe invalshoeken of
mogelijkheden aanreiken die we tot op het heden niet in kaart hebben
gebracht omdat we gewoonweg niet weten dat die er zijn.

Vinden jullie dit overbodig om enkele stappen radikaal terug te zetten...
dan kan ik dit volgen, maar ik zou het een gemiste kans vinden.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20