[openstandaarden] [stijn@decursor.be: interview deCURSOR]

Wannes Soenen mail at wannes.cjb.net
Mon Jan 6 11:46:53 CET 2003

Op zo 05-01-2003, om 02:12 schreef ZipKid:

> Is er iemand bereid om een paar vragen te beantwoorden? Ik heb onderaan deze
> mail enkele vragen verzameld. Forward deze mail gerust intern naar de juiste
> contactpersonen. Antwoorden mogen simpelweg per reply opgestuurd worden.

Als we nu al eens wat antwoorden opschrijven/brainstormen/...

> * Wie is met de vereniging gestart en waarom?

De uiteindelijke stap om een vereniging op te richten is gekomen vanuit
een groep linux-gebruikers op de discussiegroep be.comp.os.linux. Er was
al een geruime tijd wat vroegen over websites van overheden en andere
openbare instellingen die enkel met Internet Explorer deftig te bekijken
waren. De 'druppel' was de site van TV1, die nu wel te bekijken is met
andere browsers.

> * Wat is het doel van Open Standaarden VZW?

Euh, :-)

> * Hoeveel leden telt de vereniging?

Geen idee

> * Hoe is de structuur en de werking?

Geen idee eigenlijk :o)

> * Wie is het doelpubliek van open standaarden?

Deze vraag begrijp ik niet :-)
Iedereen natuurlijk!

> * Welke acties plannen jullie? Hoe worden medesurfers op de hoogte gebracht
> van het belang van open standaarden?
>
> * Denken jullie een invloed te kunnen hebben op het beleid van (Belgische)
> politici en overheden?

We kunnen alleen maar hopen. Wat we wel zien is dat de agalev-jongeren
de noodzaak van openstandaarden hebben ontdekt. Ook Jan Van Duppen (sp.a
?) ziet open standaarden (niet de vereniging) wel zitten. Of dit door
ons komt? Tja...

In Nederland heeft GroenLinks een wetsvoorstel? ingediend om de
Nederlandse overheid ertoe aan te zetten om enkel nog open standaarden
te gebruiken, en waar mogelijk open software (maar dat is een andere
discussie).

Ik zou zeggen: vul aan, schrap, verbeter, ...

--
Wannes Soenen <mail at wannes.cjb.net>