[openstandaarden] [stijn@decursor.be: interview deCURSOR]

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Mon Jan 6 13:38:01 CET 2003

Enfin, had vanmorgen iets naar Zipkid gemaild, dit is een aangepaste versie
o.b.v. de reacties van Herman en Wannes. Ik had natuurlijk kunnen weten dat
er direct mensen in hun pen zouden vliegen :-)

On Sunday 05 January 2003 22:53, Wim Stubbe wrote:

> On Sunday 05 January 2003 02:12, ZipKid wrote:
>
> Was er niemand die de pers te woord wilde staan? Voor wie koudwatervrees
> heeft, ik wil gerust wel meewerken. Een ideale kans om de vuurproef te
> doorstaan. 't Is een goede oefening en het kan voorbereid worden. Je kan
> dus ook niet ter plekke gepakt worden op verkeerde uitspraken.

Ja, ik. Gelukkig is't geen lijst van 50 vragen, want de examens naderen
weeral.

Het idee komt, als ik het me goed herinner, van ene Geert Uyterhoeven, in een
impuls wat te doen aan de slechte inburgering van het "open standaarden" idee
bij de doorsnee hedendaagse computer-gebruiker en binnen organisaties
(bedrijven, overheid, onderwijs,...). Vooral het Web leverde (en levert!) dit
vele frustraties op, aangezien hier prima standaarden voor bestaan maar ze
zelden correct worden toegepast. Mark Vandenborre heeft het
initiatief genomen voor de eerste vergaderingen. Van hem komt ook een groot
deel van de inhoudelijke bijdragen, bijvoorbeeld aan onze website.

In de eerste plaats mensen informeren over het nut en gebruik van open
standaarden. Mensen zien doorgaans het nut niet in van standaardisatie, of
denken dat ze standaard formaten gebruiken terwijl dat niet zo is. Binnen
bepaalde takken van de industrie worden bvb gesloten formaten als standaard
beschouwd (Autocad onder architecten bvb.). Standaardisatie binnen de ICT
wereld is erbarmelijk slecht in vergelijking met andere industrietakken, waar
het normaal is dat de geperforeerde pagina's van het éne bedrijf niet in de
ringmappen van het andere bedrijf passen bij wijze van spreken.

We zijn momenteel ook bezig met het aanleggen van een databank van formaten en
informatie over hoe ze voldoen aan de criteria waar een open standaard aan
dient te voldoen.

We hebben nog geen officiële ledenlijst. Er bestaat wel eel zekere
takenverdeling, maar tot noch toe verloopt de samenwerking erg spontaan.

In principe iedereen die belang heeft bij het gebruik van open standaarden,
dus elke computergebruiker.

De belangrijkste doelgroepen zijn het onderwijs (daar zijn veel zieltjes te
redden) en de overheid, want die kiest in haar communicatie met de burger ook
niet altijd de "standaard" weg. Het is uiteraard belangrijk dat een overheid
open standaarden ondersteunt. Volgens de grondwet mag elke burger
bestuursdocumenten raadplegen, maar wat als dat in een formaat gebeurt waar
iemand een specifiek stuk software voor nodig heeft? Zulke situaties kunnen in
onze ogen dus niet!

Momenteel staat er niet veel actie op het programma; er wordt wel hardop
gedacht aan aanwezigheid op computergerelateerde evenementen. We
hangen af van mondelinge reclame en van zoekrobots. "Business As Usual" loopt
uiteraard gewoon door: er is bijvoorbeeld regelmatig communicatie met
webmasters die (al dan niet bewust) niet-standaard formaten gebruiken of
niet-standaard websites maken.

We hebben al minstens 1 agent in de politieke arena die politici engageert een
plaatsje in het beleid voor te behouden voor open standaarden. Buiten
rechtstreekse resultaten (zoals het aanpassen van niet-standaard on-line
content) hebben politici nu ook meer en meer oren naar onze argumenten.

Frank Van Damme

Correcties/aanvullingen welkom. Ik heb er wat stuff van jullie in verwerkt (de
reactie van Herman vond ik wel goed maar wat ingewikkeld :-) )