[openstandaarden] Off-topic: KHTML & Safari

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Mon Jan 13 19:10:14 CET 2003

On Monday 13 January 2003 18:14, Kristoff Bonne wrote:

> Maar blijkbaar niet in source-code. Safari is (op de hoofdsite van apple)
> enkel 'binary-only' te downloaden.

Gedeeltelijk mis. De render engine is Open Source (LGPL licentie om precies te
zijn) en verkrijgbaar hier:
http://developer.apple.com/darwin/projects/webcore/index.html
bevat KHTML, KJS (javascript, ook komende van KDE), en KWQ (a.k.a. "quack",
een interface voor de KDE en Qt functies die gebruikt werden)

Alles wat rond de render engine zit, zoals bookmarks, hun SnapBack
technologie, enz... is closed source en dus binary-only. Dat is perfect
mogelijk omdat LGPL linken toestaat met gesloten code. (Met GPL kan dat niet)

De mensen bij Apple zijn zo vriendelijk geweest om een gedetailleerd changelog
op te stellen, en de KHTML developers nauw bij te staan met uitleg hierover.
Ondertussen zijn er vele veranderingen aan de KHTML engine in KDE CVS
aangebracht. (Verschil in snelheid zou echt duidelijk te merken zijn.)

Safari zal de standaard Apple browser gaan worden. Na de uitstapjes van IE op
de Mac, heeft Apple gekozen voor een op maat gesneden browser. KHTML is dan
wel nog niet zo goed in het ondersteunen van allerlei web-standaarden tot op
het niveau van Mozilla, de ondersteuning is toch beter dan de 'doorsnee
browser'. Het is, volgens mij, toch wel een grote stap in de goede richting
om meer open standaarden op het web te krijgen.

Safari website: http://www.apple.com/safari
Nieuwsbericht op de KDE nieuwssite: http://dot.kde.org/1041971213/

PS: De volgende generatie van de OmniWeb browser (ook een Mac browser, van
OmniGroup) zou ook op KHTML gebaseerd worden.

--
// Andy Goossens

// Quote of the day:
Hearts will never be practical until they can be made unbreakable.
		-- The Wizard of Oz