[openstandaarden] e-mail oproep ivm swpats

Vincent Touquet vincent at ulyssis.org
Sun Jun 22 14:32:23 CEST 2003

Goed :)

Het is zeker belangrijk dat we weten wie er al gecontacteerd geweest is
en wie niet, aan de andere kant, hoe meer mensen hun opinie laten weten
aan deze politici, hoe beter.

Wat betreft het vrije software argument zie ik eerder een probleem van
oneerlijke concurrentie, mensen die beslissen hun broncode beschikbaar
te stellen zullen gemakkelijke prooien worden voor rechtszaken,
aangezien het triviaal wordt om source code te gaan onderzoeken op
inbreuken op patenten. Voor gesloten source geldt dat niet...
Dat is niet minder dan oneerlijke concurrentie, iets waar de EU dacht ik
altijd heel afwijzend ten opzichte van stond. Waarom in dit geval niet ?
Dat is iets dat alle EU parlementsleden verstaan, zeker ook de
liberalen. Het argument waarbij je zegt dat dit erg is voor vrije
software in se, hebben ze geen oor naar, dat zullen ze interpreteren
als: die mannen willen het recht op gratis software (piraterij en heel
de zooi die er bij komt). We moeten argumenten aanrijken die ze direct
kunnen in overeenstemming brengen met hun leefwereld. Ze kennen vrije
software niet, en al helemaal niet de betekenis ervan (free speech of
beer maakt voor hen weinig uit, of we mogen dat toch niet
vooronderstellen).

Wat ook heel belangrijk is: in die email alle links te zetten naar de
meest belangrijke sites en petities, zodat die bijgevoegd kunnen worden.
Eigenlijk hadden _alle_ EU parlementsleden al die studie die in mei
verschenen is in Amerika moeten ontvangen, ik ben ervan overtuigd dat
dit bij bitterweinig mensen nog het geval is.

Studies en bv. dat interview met die werknemer van Adobe, de reacties
van Oracle en zo zullen meer effect hebben dan petities trouwens.

Soms denk ik dat het meer effect zou hebben, om gewoon te vragen, bent u
al op de hoogte van de studie ... ?

We mogen ook zeker niet teveel links of referenties inzetten, het gevaar
bestaat dat die mails maar half gelezen worden dan.

We kunnen misschien voorstellen dat iedereen die mailt, 1 of 2 links
(referenties) uitkiest en in zijn/haar email er iets dieper op ingaat.
We moeten vooral vermijden dat iedereen dezelfde mail stuurt of gewoon
een hele waslijst met links zonder te argumenteren (alhoewel, ik geef
het toe, dat ik daar ook soms toe geneigd ben).

Kan iedereen in een nieuwe thread de links verzamelen naar de
belangrijkste online referenties / interviews / links ?

We hebben nog maar een paar dagen de tijd.

mvg,

Vincent