[openstandaarden] Woordje uitleg bij Definitie

Sven Vermeulen sven.vermeulen at rug.ac.be
Wed Mar 5 08:56:57 CET 2003

On Tue, Mar 04, 2003 at 08:29:37PM +0100, Mark Van den Borre wrote:
> Op dit moment noemen we een "kijken-mag-maar-aankomen-niet"-formaat als
> het gif-formaat een open specificatie.
> We zijn helemaal niet voor dat formaat, maar toch geven we met "open"
> een eenzijdig positief label. Dat gaat verwarring stichten.

Aangezien er een alternatief is voor GIF die een "hogere" status heeft zijn
we idd helemaal niet voor dat formaat.

> [...]
> publieke specificatie" (vb. GIF)
> * gratis online? neen -> juridische beperkingen? neen -> "geheime
> specificatie" (vb. DOC)
> * gratis online? neen -> juridische beperkingen? ja -> "beperkende
> geheime specificatie" (iemand een voorbeeld?)
> * gratis online? ja -> juridische beperkingen? neen -> bij
> standaardenorganisatie? neen -> "open specificatie" (vb. Ogg Vorbis,
> Jabber)
> * gratis online? ja -> juridische beperkingen? neen -> bij
> standaardenorganisatie? ja -> "open standaard" (vb. html)

Leuk lijstje, maar die past niet meer in wat wij als "Definitie Open
Standaard" willen publiceren. Dit is eerder gewoon een verklarende lijst van
mogelijkheden - niets op tegen uiteraard.

BTW, voorbeeld van beperkende geheime specificaties alom. Bijna alle
proprietaire formaten van bedrijven vallen hieronder. Je kan ze niet gratis
vinden, je kan ze wel afkopen, maar onder de voorwaarde dat je die niet
verder uitdeelt (NDA's).

> Sommige mensen zullen dit woordenspel waarschijnlijk uit de hand gelopen
> perfectionisme noemen, anderen spijkers-op-laag-water-zoekerij.

Ik ben van mening dat onze huidige definitie-voorstel aansluit bij de jouwe,
op enkele uitzonderingen na:
	- Het gebruik van "vrij" in "open specificatie" dient verduidelijkt
	  te worden
	- Het "positieve" aspect van "open specificaties" moet weggewerkt
	  worden.

Voor deze zaken kunnen we bv opteren om bij "open specificatie" te zetten
dat de juridische beperkingen geen impact mogen hebben op de implementatie en
verdeling/verspreiding van de specificatie.

Op die manier zijn GIF dan ineens geen "open specificatie" meer, en
specificaties waarop wel een juridische beperking ligt, maar die geen invloed
heeft op implementatie en verspreiding, wel.

Bijvoorbeeld "Java" is dan een "open specificatie" aangezien de broncode en
specificaties gratis downloadbaar zijn, je mag deze vrij implementeren en
verspreiden, maar je mag zelf geen nieuwe publieke methoden/classes toevoegen
aan de core java packages, wat neergeschreven is in een licentie (juridische
beperking!).

Een "vrije specificatie" is dan een "open specificatie" _zonder_ juridische
beperkingen, en een "open standaard" is dan een "vrije specificatie" die door
een standaardenorganisatie goedgekeurd is.

Mvg,
	Sven Vermeulen

--
	Fighting for peace is like fucking for virginity.