[openstandaarden] Woordje uitleg bij Definitie

Sven Vermeulen sven.vermeulen at rug.ac.be
Wed Mar 5 19:48:36 CET 2003

On Wed, Mar 05, 2003 at 10:28:30AM +0100, Mark Van den Borre wrote:
> Ik denk alleen dat de labels die we plakken niet duidelijk genoeg de
> inhoud weergeven.
> Kijk eens naar de huidige begrippen "open specificatie", "vrije
> specificatie" en "open standaard". Probeer eens enkele specs in die
> vakjes te duwen zonder dat je er uitleg bij krijgt.
> Probeer het dan eens met de begrippen uit het diagram hierboven.

*zucht* Ik denk dat we hier weer begonnen zijn met een van de zovele
discussies die we al gewend zijn en waar velen op afhaken.

Een voorstel, die eigenlijk gewoon de definitie van "open specificatie"
herkauwd.

[...]
We maken een onderscheid tussen de volgende 3 definities:

    * Open Specificatie
      De specificatie moet gratis, online beschikbaar zijn en moet voldoende
      zijn om een volledig functionerende implementatie te schrijven.
    * Vrije Specificatie
      De specificatie moet open zijn (zie hierboven) en moet vrij zijn van
      juridische beperkingen (patenten, licenties, ...).
    * Open Standaard
      De specificatie moet vrij zijn (zie hierboven) en moet goedgekeurd zijn
      door een standaardenorganisatie.

Uiteraard ijveren wij ervoor dat een specificatie voldoet aan de open
standaard definitie. Slechts wanneer er geen open standaard beschikbaar is
steunen wij een vrije specificatie en in de uitzonderlijke gevallen dat ook
deze niet beschikbaar is steunen we de open specificatie.
[...]

Waarom blijf ik nu bij deze definities?

- Ze maakt onderscheidt tussen 3 grote categoriën. Hoe minder verschillende
  categoriën, hoe eenvoudiger voor de mens om te begrijpen.
- Verder onderscheidt (geheime al-dan-niet beperkende specificatie) is imho
  niet van tel bij de _definitie_ van "open standaard". Ze kan misschien
  interessant zijn in de discussies, maar aangezien we _nooit_ voor een
  geheime specificatie zijn hoort die niet thuis bij onze definitie.
- Het blijvend gebruik van de termen "open" en "vrije" wegens
	* Het feit dat deze door de werkgroep na uren discussie naar voor
	  kwam.
	* De korte, krachtige inhoud: "open" is niet-gesloten, je kan er dus
	  aan. "vrij" is zonder beperkingen, je kan dus doen wat je wil.

Mvg,
	Sven Vermeulen

--
	Fighting for peace is like fucking for virginity.