[openstandaarden] Open source

Wouter Vanden Hove wouter.vanden.hove at pandora.be
Sat Mar 29 00:43:45 CET 2003

Welke argumentatie gebruikt je om dergelijke bewering te doen?
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Ik pleit nu helemaal niet voor
een verplichte vrije software,
maar ik betwist de notie dat op lange termijn verplichte openheid
nadelig zou zijn..

Is de verplichting geneesmiddelen te voorzien van een correcte
bijsluiter "macaber"?
Is de verplichte correcte etikettering op voedingsmiddelen "macaber"?

Vrije Software bevat 2 delen:
1) het recht om te bestuderen wat de software op jouw computer doet, en
het recht om voor eigen gebruik de software aan te passen [intern gebruik]
2) het recht  kopiëen te verspreiden.  [externe distributie]

Proprietaire software is synoniem voor blackbox [contra 1°]  restrictief
gelicensieerde [contra2°] software.

Of iets al dan niets auteursrechterlijk beschermd is, en in welke mate
de producent eisen kan/mag opleggen zou voorwerp moeten zijn van
maatschappelijk debat dat tot een redelijk compromis komt. Copyright op
software kan best beperkt worden tot 2°.

Gebruikers van software het *recht* geven te weten van de software op
hun computer uitspookt en aanpassingen voor eigen gebruik te maken,
is iets wat uiterst sterk te verdedigen valt. Bijgevolg zou een wet die
1° invoert een goede zaak zijn.

Ik zie een toekomst voor vrije software en open restrictief
gelicensieerde software [zoals shared source].
Blackbox-software is een aberratie van het huidige systeem dat best
verdwijnt..
Daar kan op termijn een verbod op komen als het al niet vanzelf
verdwenen is [wat meer plausibel is].

Blackbox-software waarbij de klanten niet eens mogen weten wat er
precies gebeurt met jouw gegevens,
wat er precies naar het internet verstuurd wordt, zou maatschappelijk
onaanvaardbaar moeten zijn

W..