[openstandaarden] [wdeclercq-assistant@europarl.eu.int: Europese richtlijn softwarepatenten]

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue May 13 17:26:10 CEST 2003

On Tue, 13 May 2003, Onno Timmerman wrote:

[...]
> Het beste om De Clerq van gedacht te doen veranderen is iemand met
> autoriteit op af sturen en eens uit leggen hoe slecht software patenten
> wel zullen zijn voor vrije concurentie. Maw bel de man op en dring aan
> op een onmiddelijke dringende afspraak.
> Tja als die dan nog niet inziet waar SW tot leiden... Dan is VLD infeite
> voor het groot zeer groot kapitalisme waar die regel die ze stellen wel
> op kan gaan!

Je moet je _heel_ goed voorbereiden hiervoor, en niemand die ik ken is
daar op dit ogenblik toe in staat: je moet eigenlijk uitleggen hoe de
balans tussen bescherming van IP en het geven van massaal veel
monopolies (=patenten) overhelt naar het eerste, _zonder_ dat daar
patenten aan te pas komen.

Bij software is dat misschien niet zo moeilijk:
- wat is software IP? Meestal triviaal. Maar _dit_ is het moeilijkste
  om aan niet-IT mensen uit te leggen.
- er is reeds bescherming door copyright en door het gesloten zijn
  van de code (als je dat wenst).
- de kost om al die monopolies te onderhouden en te creeren is
  verschrikkelijk hoog, en schaadt onze KMO industrie.
- (software) patenten worden in de praktijk niet gebruikt om IP te
  beschermen, maar om _aanvallen_ van anderen af te weren. Deze
  praktijk gaat helemaal in tegen de essentie van patenten, en creert
  ook geen enkele innovatieve meerwaarde.
- er zijn bedrijven die zonder enige IP bescherming in de
  software-wereld succesvol zijn. Microsoft is zo'n voorbeeld: die
  hebben eigenlijk enorm weinig inkomsten van IP licenties.
- het patenteren van niet-materiele ideeen is heel wat anders dan het
  patenteren van constructies die met de harde materie werken. Softare
  patenten zetten de deur open naar het patenteren van
  operatie-technieken, onderwijsvormen, handels-praktijken,
  advocaten-argumenten, economische maatregelen, ...
  (Stel je voor dat iemand de ideeen achter de VLD voorstellen voor
  het creeren van jobs zou gepatenteerd hebben...)

Misschien moeten we voor een groot stuk op het laatste spelen: het
vinden van analogieen in andere sectoren die onmiddellijk wansmakelijk
lijken en eigenlijk voor die sectoren het zelfde zijn als software
patenten. Er is immers weinig of geen verschil in de intellectuele
inspanningen die moeten gebeuren om een politieke maatregel te
"ontwerpen" en om een programma een bepaald effect te laten genereren.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480