[openstandaarden] vrtnieuws: standpunt ispa

Kristoffel DE GEEST kristoffel.de.geest at pandora.be
Fri May 30 14:33:20 CEST 2003

Kristoff Bonne wrote:

> Mi. heeft dit eigenlijk weinig te maken met open standaarden, e.d. Het
> is gewoon een machtstrijd tussen de VRT (als 'content-provider') en de
> ISPs (hier in de vorm van ispa).

Volledig akkoord, maar de discussie moet wel gevoerd worden. Iemand een
idee waar?

> De regel op het internet is altijd al geweest "content is king". Alle
> technische standaarden over webpagina's, internet-streaming, e.d. is
> allemaal leuk; maar -zolang je niets "uit-te-zenden" hebt dat mensen
> willen bekijken; ben je daar niet veel mee.
>
> Het is diegene die de rechten bezit op interessante content; die zijn
> eisen kan stellen aan de markt.

Als we alleen de vrije markt principes hanteren, bestaan er binnenkort
slecht twee of drie ISP meer in België. Deze kunnen dan vrij hun prijzen
bepalen. De consument zal dan geen eerlijke prijs meer betalen.

> [...]
> de kosten van de streaming kunnen 'afwimpelen' op de ISPs, waarom
> zouden we dat dan niet doen.
>
> De ISPs zouden natuurlijk liever hebben dat de VRT klant moet worden
> van een ISPs voor het aanbieden van de content. Dan zouden de kosten
> voor hen niet alleen lager zijn. Voor één van haar leden (diegene die
> het contract wint) zal dat natuurlijk een goede inkomst zijn.
>
> Door de concurrentie-druk zullen de ISPs toch gedwongen worden om
> mee-te-doen in dit senario. De ISPs hebben natuurlijk geen voordeel om
> systemen die de concurrentie binnen de markt vergroot te helpen.

Tenzij je een grote ISP bent en, i.p.v. de concurrentie binnen de markt
te vergroten, je instaat bent de concurrentie weg te concurreren. Dit
gebeurt heden met vrtnieuws.net en Belgacom.

> Dit vat het allemaal goed samen!

Vandaar mijn oproep om meer wetgeving over deze problematiek, anders
beslissen de ISP welke sites de consumenten kunnen raadplegen en welke niet.
Wat was 10jaar geleden ook weer het grote voordeel van het internet? De
burger die zelf beslist welke informatie hij waar gaat halen.

Kristoffel