[openstandaarden] vrtnieuws: standpunt ispa

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Fri May 30 16:03:03 CEST 2003

Gegroet,

Luc Stroobant wrote:

> Je ziet één ding over het hoofd. Dit zal zowieso doorgerekend worden aan
> de klanten van de ISPs die deelnemen. Zij investeren daarin en op één of
> andere manier moet dat opbrengen.  ...

OK; maar laten we eerlijk zijn dat streaming iets is waar ISPs zich zo
toch mee bezig houden. Zo'n enorme kost e.d. is dit nu ook weer niet.

In tegenstelling tot wat er in het bericht van de ISPA staat; gaat het
hier niet over echt "streaming". Het zijn gewoon .wmv-files die op een
"lokale" web-server staan. (Kijk maar eens in de source van de
HTML-pagina's). Je kunt de bestanden gewoon afhalen met een simpele "wget".
De 'kostprijs' is dus gewoon een virtuele server op een webserver (en
dat kost niets) en disk-space op een webserver. Pea-nuts dus!

En uiteindelijk wordt een deel van hun "kostprijs" gecompenseerd door
het feit dat ze zo inter-ISP bandbreedte kunnen besparen.

Het ISPA probeerd hier zand in de ogen te strooien alsof dat dit
allemaal enorm duur is. Dat is het dus helemaal niet.

> Als het niet expliciet doorgerekend
> wordt, dan zal het wel gebeuren door op een ander punt wat minder
> service aan te bieden...

Voor een iets grote ISP zijn is dit een deel van de gewone operationele
kosten voor het onderhoudt van het netwerk. Enkele gigabytes aan data op
een server gaan men niet merken in de kosten-structuur. Het voordeel aan
"imago" gaat het hen 10 tot 100 keer meer opbrengen.

> Of je de site van VRT nu betaalt langs je belastingbrief of langs je
> ISP, betalen doe je ze toch.
Tuurlijk; maar dat is met alles zo. Maar -voor de VRT die moet leven van
het geld dat ZIJ ontvangen van de belasting- is het natuurlijk een goede
zet.

 > ... Een _eerlijk_ model zou zijn als VRT de
> bezoekers zelf liet betalen voor de filmpjes die ze bekijken, maar DAT
> zullen ze niet durven of mogen van de overheid vrees ik.
Dat zal inderdaad wel niet echt passen in de taak van een openbare omroep.

Ik vraag me trouwens af wie bereid zou zijn om extra te betalen voor
bewegende beeldjes. Niet veel mensen, vermoed ik; en de infrastructuur
voor het innen van het geld voor die dienst zou gewoon veel meer kosten
dan wat men daaraan zou kunnen verdienen.

> Ik blijf dit een zeer ongelukkige zet van VRT en van de overheid vinden.
> Ze schuiven hun eigen problemen op een slinkse manier door naar de
> providers.

Alléé. Sorry hoor; maar dat vind ik nu een typische reactie van 'de
overheid kan nooit eens goed zijn'.

Iedereen wil een moderne overheid; die zo goed en goedkoop mogelijk
werkt; en die zoveel mogelijk "te leren van hoe men het doet in de
privé-sector".

Maar, als de overheid dan iets doet wat men in de privé ook zou doen
(uiteindelijk, de VRT maakt enkele gebruik van haar mogelijkheden als
"content-provider" om haar kosten zo laag mogelijk te houden, net wat
elk privé-bedrijf in haar plaats evengoed zou doen); dan roept plots
iedereen moord en brand.

Blijkbaar is het zo dat "men" vinden dat -als het op betalen aan komt-
dat het geld het liefst nog altijd van de belasting moeten. En -liefst-
dan nog niet te goedkoop! (want het is toch maar belastings-geld)

> Luc
Cheerio! Kr. Bonne.