[openstandaarden] Verslag Vlaams Parlement ivm VRTnieuws

Wouter Vanden Hove wouter.vanden.hove at pandora.be
Sat May 31 01:08:55 CEST 2003

Op vr 30-05-2003, om 16:11 schreef Jan Claeys:
> De problemen met het niet gebruiken van open standaarden/formaten zijn even
> belangrijk voor bijvoorbeeld een Windows-gebruiker als voor een Linux of
> Mac of WhateverOS-gebruiker.

Niet akkoord, OSt zijn altijd het belangrijkst voor  de minderheden.
Voor GNU/Linux,BSD of Mac gebruikers zijn gebrek aan of het niet naleven
van OSt een principieel, maar bovendien ook, en vooral, een praktisch
probleem. Voor mainstream-gebruikers zoals de meeste Windows-gebruikers
is het hoogstens een abstract principieel probleem.

> Iedereen zou dus beter zo weinig mogelijk OS- & OSS-specifieke zaken op de
> lijst zetten...

Ik ben akkoord dat een duidelijke focus behouden dient te worden. Dat is
een van de redenen waarom dat ik het nieuwe forum gelanceerd heb op
http://forum.opencursus.be

Anderzijds blijf ik stellen dat er een intrinsieke conceptuele band
bestaat tussen vrije software en "vrije specificaties".

Trouwens het verschil tussen "Open Specificatie" en "vrije specificatie"
op de website vind ik ongelukkig.

Wat hebben jullie het liefst?
Een doc-formaat waar men na reverse-engineering met OpenOffice kan
gebruiken,
of een open, gedocumenteerd, maar gepatenteerd formaat dat uit vrije
software verwijderd dient te worden.

Ik kies dan toch het eerste, het recht om iets te *mogen* implementeren
primeert mijn inziens op de *gemakkelijkheid* waarmee het te
implementeren zou kunnen zijn.
Maw, liever een niet-open, vrij formaat dan een open, niet-vrij formaat.

Wouter
http://forum.opencursus.be