[Openstandaarden] openstandaarden en kinder bescherming

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Wed Nov 26 21:01:53 CET 2003

On Wed, Nov 26, 2003 at 08:07:19PM +0100, Sander Devrieze wrote:

> Op woensdag 26 november 2003 18:09, schreef Onno Timmerman:
> <snip>
>
> Wat de ouders wel kunnen doen, is een Jabberserver draaien, publieke
> registratie afzetten, verbindingen met andere servers verbieden en nog enkele
> dingen en dan accounts maken voor de vriendjes van hun kind op die server.

Dit lijkt me een goed idee :-) Als ik zie hoe ouders toch wel schrik
hebben van wat er allemaal op msn gebeurt ...

Als je dit met een soort "MyJabber" kunt oplossen met correcte authenticatie,
waardoor ouders op een correcte, open manier die toegang kunnen aan/afzetten
voor bepaalde lijsten van vriendjes. Tot een bepaalde leeftijd (12 jaar ??)
lijkt me dit toch te verantwoorden (nu spreek ik over het aspect opvoeding,
niet het technologische aspect).

Je zou hier zelfs naar een distributed authenticatie mechanisme met
key-exchanges kunnen gaan van trusted groepen (bijv. in iedere school
een groep ouders die zich dit aantrekt en lijsten met accounts
van schoolkinderen bijhoudt en hier dus inderdaad manueel de
authenticiteit gaat checken om ongewenste gasten buiten te houden,
zoals bij de klassieke key-exchanges).

Die groepen van authenticated people kunnen dan ook rating schema's
gaan opzetten waarbij allerhande content locaal een rating krijgt ?

En dit allemaal zonder central authority (altijd een risico in deze
materies) voor authenticatie en rating.

Peter