[Openstandaarden] Instant messaging - jullie gedacht?

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Thu Oct 16 13:03:03 CEST 2003

On 16 Oct 2003, Mark Van den Borre wrote:

> Ik ben even in mijn pen gekropen naar aanleiding van het gedoe rond de
> recente upgrade van het MSN Messenger-protocol.
>
> Jullie commentaar op onderstaande tekst?

[...]
> A more healthy situation for the IM world would be like:
>
> Companies X, Y and Z provide instant messaging services.
> * X, Y and Z must fully disclose all their messaging specs.
Waarom moeten alle bedrijfs-initiatieven verplicht geopend worden? Zij
mogen m.i. kiezen wat ze doen, en het is slechts als een bepaalde
dienst officieel voor overheidsdoeleinden gebruikt wordt dat er een
probleem kan rijzen. MSN is voor zover ik weet een prive-initiatief,
en dus is regulatie niet gepast. Dit soort "eisen" geeft ons een
slecht, anti-bedrijfs imago..

> * The user must be able to export all of his/her user information
> (contacts!) from the company X, Y or Z network painlessly.
De gebruiker moet maar aanbieders kiezen die hem deze optie geven.
In de huidige praktijk is het monopolie van MS natuurlijk een heel
grote drempel, maar _principieel_ moet "de markt" maar beslissen.

> * X, Y and Z can't offer any messaging clients themselves (no messing
> with specs, guaranteed).
Dit gaat _veel_ te ver! Als ze _geen_ clients zouden aanbieden zou de
reactie begrijpelijkewijze erg negatief zijn: "Kijk, ze willen een
dienst verkopen, maar ze helpen ons niet om die dienst te
gebruiken..."

> ? X, Y and Z aren't allowed to check what messaging client is being
> used. Just to make sure they don't discriminate based upon that.
Akkoord met het laatste, niet met het eerste!

> * X, Y and Z can charge every user a uniform, transparent access fee,
> flat or usage based. No fee discrimination based upon client platform.

Dat is hun probleem... (Zie mijn opmerking over "de markt".)

Ik denk dat we _tegen_ monopolies moeten ijveren, maar niet _voor_
regulering...

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480