[openstandaarden] ministerie van onderwijs - slaapt u RUSTIG verder

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Sep 8 19:12:14 CEST 2003

On Mon, Sep 08, 2003 at 06:53:30PM +0200, Vincent Touquet wrote:

> Tijd voor een tegenbod ? :)

Hegb ooit (2 jaar geleden) in de middelbare school van mijn dochter
(NB in Lier, op 500 meter van de Minister van Onderwijs die toen nog
onze burgemeerster was), het volgende voorgesteld:

- 4 gratis PC's (Ik had er toen door "omstandigheden" toch een pak
                 op overschot ...)
- gratis installatie van Linux, StarOffice, spelletjes
- gratis installatie van netwerk (Ethernet) en eventueel firewall
  aansluiten op een Internet connectie
- gratis remote support over ssh.

Het antwoord was dat de educatieve spelletjes van Bruna (iets met
Nijntje, die leuke gekleured konijntjes) en ... (een andere uitgeverij)
erop moest draaien en dat ze het anders niet wouden evalueren.

En ook was het voor hun veel te "moeilijk". Windows en DOS kenden ze
(alhoewel ze me wel terloops hadden gevraagd om een bestand op een
Windows computer te redden).

Ik heb toenderijd op de lijst van de nllgg een "tegenvoorstel" gedaan,
toen die tijd dat er in Nederland ene conferentie was over Free SW
in het onderwijs, maar daar is ook niks van gekomen.

We hebben ooit eens meegeboden op een project om in Wallonie eerst
in 10 scholen een PC met netwerk te zetten. Dat project is gewonnen
door een Linux firma aan de unief van Namen geloof ik (iets met
Optics-IT), maar ik weet niet als dat ooit iets geworden is.

Ik denk echt dat het omgekeer is.

De perceptie van gebruiksgemak voor Windows en gebruiksmoeilijkheid
voor Linux heb je heel sterk tegen en dan is prijs alleen maar een
deal waarbij M$ er gewoon zoveel als mogelijk probeert uit te halen,
terwijl ze goed weten dat de klant toch geen alternatief heeft.

Ik denk echt dat Linex (Extramadura) hier _het_ voorbeeld is om te
volgen. Genoeg kritische massa (175,000 EURO Europese subsidie)
en ook de credibiliteit van dat "officiele" Europese project en dan
kun je plots wel die kritische massa in beweging krijgen.

Doe dat na in het Nederlands en je bent er. Dat heb ik ook nu en
dan op nllgg laten vallen, maar voor zover ik weet nog geen actie ?
(ik kan ook een recent stuk hebben gemist hier ...).

In het onderwijs zie ik dus als belangrijkste status-quo factoren:

- gebruiksgemak/gewendheid
- niche applicaties (educatieve SW in het Nederlands, wat eigenlijk door
  zijn niche formaat niet ZO blokkerend is omdat het toch alleen daarvoor
  toepasbaar is).
- interoperabiliteit met de buitenwereld zie ik hier iets minder
  blokkerend als in business (bijv. als de kinderen alle teksten
  gewoon in vlakke .txt of in .html of .pdf moeten afgeven, kunnen ze
  die op school met een computer aanmaken die volledig op Open
  Standaarden werkt en thuis met een Windows PC maken als ze maar
  exporteren).

M<ijn kids krijgen bij mij alleen Linux bakken en de grote klacht is
dat zeniet op msn kunnen (ik weet het ik moet gaim of zo eens
installeren ...). Ter info: zitten er in msn (chat) proprietaire
of gepatenteerde elementen, want dat wordt gewoon "de" killer
applicatie als ik naar het "niet-techneut" deel van mijn kennissen-
kring en kids (de toekomst) kijk.

Ik hoop dat dit zinvolle elementen voor het debat aanbrengt.

Vr. Gr.

Peter