[Openstandaarden] Microsoft DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Sep 22 21:50:15 CEST 2003

On Mon, Sep 22, 2003 at 09:12:02PM +0200, Christophe Devriese wrote:

> [...]
> het encryptiesysteem van mail dit zou moeten garanderen), en dan is
> *natuurlijk* het hek van de dam, drm of niet.
>
> Die persoon kan dat zoveel en zo wijd doorsturen als hij wilt (desnoods met
> een kodakske), maar tegenhouden ... nee.
>
> Wat het bedrijfsleven "wilt" is brieven met een self destruct op die brieven.
> Dit kan alleen door zo een document van alle kanten in te dammen (zodat het
> vooral niet geconverteerd kan worden naar een ander formaat, (zie het kodak
> argument hieronder) en dit is natuurlijk wat ms hier zo interessant aan

Wij ontvangen heel wat specificaties onder "Non Disclosure Agreement".

We hebben het papier wel, zouden het technisch kunnen copieren, maar
dat doen we toch niet om 2 redenen:

- ten eerste hebben we ons contractueel verbonden om dat niet naar buiten
  door te geven en ook onze werknemers hebben zich daartoe verbonden.

- ten tweede staat bijvoorbeeld op de specificaties van Intel over ieder
  blad een grijze opdruk met de naam op van wie het beok aangevraagd
  heeft. Dat is wel heel moeilijk uit te wissen, zonder bijna alles
  in het document onleesbaar te maken.

Dus het equivalente bestaat wel op papier, maar de "standaarden"
blijven open (het blijft papier met gewone letters en Engelse taal).
Er is alleen een legale barriere en een praktisch tracing systeem
(soort "Watermarking")..