Re(2): [Openstandaarden] Voorstel voor persberi cht over nieuwepatentrichtlijn

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Thu Sep 25 16:43:00 CEST 2003

Dieter Van Uytvanck  (25/09/03  13:29):

>The use of forces of nature to control physical effects BEYOND the
>digital representation of information belongs to a technical domain.
>
>Dus _wel_ de robotarm (als die aan alle voorwaarden voldoet uit de
>klassieke octrooiwetten), maar _niet_ het programma dat die arm aanstuurt.
Zo zie ik het niet,

wel de robotarm _met_ software. De software op zich is niet gepatenteerd op
zich zodat hij in andere software kan gebruikt worden. Maar met die beperking
dat het niet over een technische toepassing gaat. Dus een wagen die dat
algoritme nodig zou hebben, daar ben ik niet zeker van of je dat algoritme
zomaar kan gebruiken. Op dit gebied vind ik de richtlijn echt vaag. Veel zaken
zijn duidelijk uitgesloten, maar Herman zijn voorbeeld is wel degelijk één
waarvan niet zeker is (zacht uitgedrukt) of we ons beoogd resultaat gehaald
hebben.

>Daarnaast geldt Art 52 EPC ook nog altijd, dat alle
>computerprogramma's uitsluit. Dat het EPO zich daar (tot nu toe) niet
>aan houdt maakt in feite niet echt uit, momenteel durft toch niemand
>een softwarepatent af te dwingen.

Zodra dat programma toegepast op iets wat een fysisch effect heeft, geldt de
bescherming dan nog...? Heel onzeker vind ik.

>En als dat nog niet volstaat, dan is er Art 6 nog altijd, dat onder de
>noemer interoperability je toestaat om een communicatieprotocol te
>ontwerpen zonder juridische klachten.

Zodra men over fysische effecten heeft, is de kans groot dat men het niet meer
zal zien als communicatieprotocol.

>Voor alle duidelijkheid: er zijn idd nog een paar problemen met de
>huidige tekst (vooral recitals), maar over het algemeen zijn we er
>sterk op vooruit gegaan.

Klopt, maar we mogen nog niet gaan fuiven. De BSA (en anderen) zal zeker
proberen nog het laken naar zich toe te trekken.

met vriendelijke groet,

Wim Stubbe

  NMBS TELECOM - TE 513
  Hallepoortlaan, 40