[Openstandaarden] Re: Open brief betreffende Open standaarden?

Ben Branders ben.branders at skynet.be
Fri Apr 9 11:57:06 CEST 2004

Hey,

Jan-Frederik Martens wrote:
> Concreet: De studentenvereniging ISW (http://isw.student.khleuven.be)
> wil een open brief naar alle personeelsleden van de Katholieke
> Hogeschool Leuven sturen om op te roepen tot het gebruik van open
> bestandsformaten, ipv de typische .doc/ppt/... files.

Als mede-KHL'er kan ik dit initiatief alleen maar toejuigen :-)

Ik vraag me wel af hoe ze dit in de andere departementen (lees:
niet-REGA) gaan toepassen.  Ik zit zelf in ECHO en behalve MS Office
en enkele boekhoudprogramma's draait er niet veel software op de
computers daar.  Het wordt dan wel moeilijk om op open standaarden
over te schakelen als er geen alternatieven (zoals bv OpenOffice.org)
worden aangeboden door de systeembeheerder... :-s.

> Weet iemand soms of zoiets bestaat, en indien niet, zou het dan geen
> goed idee zijn om zoiets op jullie website te plaatsten? Zoiets zo vele
> malen kunnen hergebruikt worden door andere groepen of individuen.

In Nederland staan ze al iets verder voor op het gebied van open
standaarden in het onderwijs.  Je kan misschien eens een kijkje nemen
op http://www.ossinhetonderwijs.nl/openstandaarden/index.html .

Er is ook een pagina speciaal om vooroordelen uit de weg te ruimen als
je een organisatie aanraadt om naar OSS over te schakelen.
http://www.ictopschool.net/software/nieuws/Nieuwsbericht.2003-09-04.5826

Het zijn wel allemaal losse teksten...  Ik heb ooit eens een
gepubliceerde open brief gevonden, maar daarvan ben ik de link kwijt.
 Het was misschien een mooie aanzet voor je brief geweest.

> PS: Ik ben niet ingeschreven op de mailinglist, gelieve me te CC'en.

Je kan deze nieuwsgroep ook volgen op de Gmane-newsserver
(news.gmane.org) -> gmane.org.openstandaarden.general

Mvg,
 Ben Branders -- ben.branders at skynet.be
  < Jabber ID: ben at jabberweb.be >
  < http://bytewarrior.madoka.be >