[Openstandaarden] Mail aan Philippe De Coene

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Thu Dec 23 11:33:14 CET 2004

On Wed, Dec 22, 2004 at 09:14:20PM +0100, Pieter Van Houtte wrote:

[...]

> Daarom heb ik het voorstel dat U en alle overheidsdiensten die werken rond
> informatisering, zich zouden inzetten voor het inlichten van de bevolking
                                                                  ^^^^^^^^^
> over primaire beveiliging en de eerder aagehaalde alternatieven.

Mag ik hier even op inpikken ... en meteen een oproep doen om dit
naar een andere lijst te migreren ...

Mag ik ervan uitgaan dat de grote meerderheid van die "bevolking" die
nu een thuis PC gebruiken (met voor 95% of meer Windows erop) als een
soort "desktop user" gezien mag worden.

Daarom blijf ik erbij dat we naast de politiek proberen te beinvloeden
om hier de juiste beslissingen te nemen, we ook technologisch de juiste
oplossing moeten voorstellen die voor de thuis-desktop gebruiker
toepasbaar is. En de huidige standaard Linux is die NIET (Mac trouwens
wel, maar Mac is niet zeer goedkoop, dus voldoet niet aan mijn specs).

Dat was ook mijn reden om als afsplitsing van deze lijst een "desktop@"
lijst op te starten. Onder dit domein heb ik de indruk dat die op dit
moment niet actief is. Vorige mails die ik stuurde naar
desktop at openstandaarden.be bouncen ...

Deze lijst gaat over Open Standaarden. Op zich nuttig, maar de discussie
over virussen en optimale beveiliging voor thuiscomputer voor "the masses"
is een andere topic en daarom zou ik liever deze mailinglist er niet
verder mee vervuilen.

Ik heb al enkele keren op het punt gestaan om dan maar zelf onder een
of ander domein een "desktop@" lijst op te starten die als doel heeft
om dus te discussieren van hoe we voor "the masses" een makkelijk
bruikbaar, goedkoop en veilig alternatief kunnen opbouwen. Recente mails
van mij (maar gebounced op het adres desktop AT openstandaarden.be)
hadden het erover van hoe ik mijn vader problemen heeft (80 jaar, arme
Windowsgebruiker die heel zijn computer (Win XP) heeft moeten laten
herinstalleren en nu bijna niks meer durft te doen ermee), mijn 6 kids
die grotendeels naar Linux zijn overgestapt, sinds ik 'amsn' heb
geinstalleerd, de kids van mijn vriendin die quasi volledig over zijn
en zelfs mijn vriendin die ook al de voordelen inziet, wanneer de
Windows weer eens plat is en de linux rustig blijft voortzoemen ...

Dus CONCRETE VRAAG:

Willen we met een klein team onder een of ander domein een "desktop@"
mailing lijst afsplitsen die als doel heeft om
"desktop voor thuisgebruikers" te promoten (en hopelijk ook te realiseren).

Specs zouden zijn:

* makkelijk te gebruiken (Nederlands, makkelijke interface, betrouwbaar,
  voor alle leeftijden, ...)
* goedkoop (eigenlijk gratis, maar dat wil ik even niet gezegd hebben)
* veilig (tegen virussen, SPAM, worms, ...)
* betrouwbaar (2 level, met misschien zelfs centrale administratie op 3rd level)

Ik ben weerhoudend om deze discussie hier op de openstandaarden.be lijst uit
te bouwen, want IMHO is ze hier off-topic, daarom mijn oproep voor een aparte
lijst.

CONCRETE ACTIE:

Als je hierin geinteresseerd bent, stuur me dan een prive mail op
peter at vandenabeele.com en dan starten we van daaruit wel.

disclaimer: ik zie dit meer als een prive initiatief en niet als iets
waar mijn firma belang bij heeft (deze werkt in andere professionele
markten met Linux). Het idee komt meer van de ervaringen in mijn
familiale kring waar de conversie toch al goed onderweg is.

Vr. Gr.

Peter Vandenabeele