[Openstandaarden] Het laatste nieuws antwoord

Ward Vandewege ward at pong.be
Mon Jan 26 13:57:33 CET 2004

On Mon, Jan 26, 2004 at 11:53:11AM +0100, Wouter Verhelst wrote:

> Niet akkoord. Het feit dat ze de wereld niet Explorer-gecentreerd zien
> is uiteraard mooi, maar da's niet waar het om gaat. Een website hoort
> standaarden te gebruiken; het feit dat men op deze manier werkt, getuigd
> IMHO van een verkeerde ingesteldheid.

Ik ben het eens met Wouter. De reactie op zich is positief, maar het feit dat
onze klacht uberhaupt nodig was is bedroevend. Dat betekent dat ze volledig
verkeerd begonnen zijn aan het bouwen van hun site. Misschien kunnen we dat
punt wel maken - het zal hun ongetwijfeld meer kosten (tijd/geld) om de site
nu gelijk toegankelijk te maken voor _alle_ browsers dan het zou gekost
hebben als ze van in het begin standaarden gevolgd hadden... Voorkomen is
beter dan genezen :)

Ik vraag me af of ze een externe firma gebruikt hebben om hun site te laten
bouwen. Zo ja, dan zit de fout daar. Misschien moeten we onze 'pijlen' eerder
eens op die webdesigners beginnen richten die durven IE-only sites te
verkopen. Een web-pagina met een aantal richtlijnen voor webdesigners is
misschien wel een goed idee voor op os.be. Ik denk aan simpele dingen zoals
(zeker niet in de juiste volgorde):

1. Geen VBscript; aandacht voor browser-incompatibiliteiten bij javascript
2. Websites testen op alle browser-families (i.e. IE, Opera,
Mozilla/Firebird, Safari/Konqueror, ...)
3. Browserdetectie gekoppeld met het verbieden van toegang is evil
4. html qualiteit testen met de w3c tools
5. ...

Als die goed uitgedacht en verwoord worden kunnen we die consistent gaan
gebruiken in e-mails naar webmasters van sites als hln.be... Misschien komen
we wel aan een lijstje van 10, dan kunnen dat de 10 geboden van een
os-bewuste webdesigner worden :)

> Nah ja. Misschien is dit eerder muggenziften :-)

Mja...

mvg,
Ward.

- --
Pong.be         -(    "a loveable, cuddly, stuffed penguin sitting down    )-
Virtual hosting -( after having gorged itself on herring." -- Linus about  )-
http://pong.be  -(                    the Linux mascot                     )-
GnuPG public key: http://gpg.dtype.org