[Openstandaarden] Re: Wikipedia en gesloten formaten

Walter Vermeir walter.temp2004 at sol3.info
Mon Jan 26 21:58:29 CET 2004

Gepost naar;
gmane.science.linguistics.wikipedia.nederlands  of wikiNL-l AT wikipedia.org

gmane.org.openstandaarden.general of openstandaarden  AT openstandaarden.be.

Berichten verzenden naar WikiNL-l is tijdelijk mogelijk voor niet-leden
(tot woensdag 28/01/04)
Berichten verzonden naar Openstandaarden@ door niet-leden zullen
waarschijnlijk blijven steken bij de listadmin.

Gelieve de 2 lijsten te behouden voor deze thread.

Sander Devrieze wrote:

> Hallo,
>
> Zoals je op onderstaande links kan zien maakt ook wikipedia-nl zich schuldig
> aan het gebruik van gesloten formaten (en dat voor een vrije
> encyclopedie! :-s )
>
> http://www.google.com/search?q=*.xls&btnG=Met+Google+zoeken+in
> +Wikipedia&domains=http%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org&sitesearch=http%3A%2F%
> 2Fnl.wikipedia.org
>
> En ook op http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_Wikipedia:Wikipedianen

Dat is wat ze noemen /spijkers op laag water zoeken/.

Als er 1 niet-software project is dat pro-openstandaarden is dan is het
wel Wikipedia.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//nl.wikipedia.org/

De teksten zijn onder GNU/FDL.
Het aanbevolen afbeeldingsformaat is PNG
Het aanbevolen geluidsformaat is OGG

Voor zover beschikbaar en te doen is in praktijk kiest Wikipedia steeds
voor open formaten.

Die paar Excel bestanden zijn voor voor intern gebruik en maken geen
deel uit van een artikel. Zover ik weet zijn er geen artikels die
gebruik maken van een Word of Excel-bestand ofzo gebruik maken.

En zelfs als die er zouden zijn is het gebruik sommige gesloten
bestandsformaten heel redelijk.

Als je informatie wil aanbieden zoals een rekenblad en die informatie
moet echt zo opgeslagen worden als een rekenblad, als opslaan als
plattetekst geen optie is. Dan moet je het eigenlijk wel in
Excel-formaat het aanbieden.

Je mag dan dan wel pro-openstandaarden zijn, als bijna niemand het kan
lezen heeft het ook geen zin.

Wat wel zou kunnen is het dan aanbieden als Excel en als OpenOffice
bestand, dubbel dus. En het open alternatief promoten.

Maar het gebruik van Microsoft bestandsformaten is op zich geen schande.

Groeten,
Walter Vermeir